حتما شنیده اید که یکی از اطرافیان تان به طور ناگهانی به یک بیماری خطرناک مبتلا شده است و در پاسخ کنجکاوی اطرافیان می گوید هیچ علامت خاصی نداشته است تا متوجه بیماری اش شود.متاسفانه برخی بیماری ها اینگونه هستند، یعنی بدون اینکه هیچ علامتی از خود نشان بدهند، پیشترفت می کنند و وقتی تشخیص داده می شوند که دیگر دیر شده است.به این بیماری ها قاتلان خاموش می گویند.
۱) فشارخون بالا:
فردی که فشار خونش ۱۴۰/۹۰  میلی متر جیوه یا بالاتر باشد ،به  فشار خون بالا یا بیماری فشار خون مبتلا است.
استرس ، سیگار کشیدن ، مصرف زیاد نمک ، اضطراب ، مصرف الکل و بی تحرکی ، چاقی ، عوامل ژنتیکی ، استفاده از قرص های ضد بارداری یا داروهای ضد درد ، بیماری های کلیوی و بیماری آدرنال (بیماری های غدد فوق کلیوی) می توانند از عوامل ایجاد کننده فشار خون بالا باشند.
معمولا علائم قابل توجهی ندارد ولی می توان  سردرد های صبحگاهی، تنگی نفس و خون دماغ را جزء علائمی اعلام کرد که فشار خون بسیار بالا را  هشدار می دهد.
تاکید می شود که اگر فشار خون بالا نادیده گرفته شود ممکن است بیماری های قلبی یا حتی سکته مغزی را به همراه داشته باشد.
تنها راه تشخیص آن، اندازه گیری منظم فشارخون است.
۱۴۰/۹۰ mmHg یا بیشتر است در اولین فرصت ممکن باید به پزشک قلب و عروق مراجعه کنید تا برای کنترل آن اقدامات لازم صورت گیرد.
۲) دیابت:
دیابت بیماریی است که به نظارت مستمر نیاز دارد و کوتاهی در آن می تواند خطرناک باشد.
دو نوع دیابت داریم که سعی می گردد در مقالات بعدی در موردعلایم و علت  آنها بیشتر صحبت شود.
-نوع اول ؛ در این بیماران ،بدن هیچگونه انسولینی تولید نمی کند.
-نوع دوم؛ یک اختلال متابولیسمی است که در آن ، بدن قادر به تولید انسولین کافی نیست یا نمی تواند از انسولین تولید شده به درستی استفاده کند.
متاسفانه از هر ۲ نفر ،یک نفر حتی نمی داند که به دیابت مبتلا است .دیابت کنترل نشده می تواند منجر به بروز بیماری های قلبی،بیماری های کلیوی ، قطع عضو ، سکته مغزی و از دست دادن بینایی شود.
۳) بیماری عروق کرونر (CAD):
یک بیماری قلبی رایج است که به دلیل تجمع پلاک در دیواره های شریان ها (سرخرگ ها) ایجاد می شود.تجمع بیش از حد پلاک ، به مرور زمان شریان ها را تنگ و در نتیجه جریان خون را در سراسر بدن به طور کامل یا تا حدودی مسدود می کند.با گذشت زمان CAD می تواند قلب را ضعیف کند و نارسایی قلبی ایجاد نماید.
چاقی (داشتن اضافه وزن)، سابقه خانوادگی بیماری های قلبی، رژیم غذایی نامناسب که این روزها گریبانگیر اکثرا خانواده ها می باشد،سیگار کشیدن ، نداشتن فعالیت بدنی می تواند از عواملی باشد که احتمال ایجاد CAD را افزایش دهد.

CAD در مراحل ابتدایی هیچ گونه نشانه ای ندارد.

۴) کبد چرب:
در این بیماری، کبد در تجزیه ی چربی ها مشکل داردو در نتیجه در بافت کبد، چربی جمع می شود.بیماری کبد چرب دو نوع است:
-کبد چرب الکلی.
-کبد چرب غیر الکلی.
کبد چرب الکلی به دنبال مصرف بیش از حد الکل ایجاد می شود.می تواند به طور ارثی هم ایجاد شود.اصطلاح کبد چرب زمانی به کار می رود که چربی ، بیش از ۱۰% وزن کبد را به خود اختصاص بدهد.
بیماری کبد چرب در مراحل اولیه معمولا بی خطر است و هیچ گونه نشانه ی قابل توجهی هم ندارد.چربی جمع شده در کبد به مرور زمان باعث التهاب و زخم می شود.ممکن است شخص مبتلا درد مبهمی در سمت راست بالای شکم ، خستگی ، از دست دادن اشتهاء و احساس کلی ناخوش بودن را تجربه کند.

در مقالات بعدی در مورد کبد چرب صحبت کافی خواهد شد.

۵) پوکی استخوان:
پوکی استخوان هم یک بیماری خاموش است که اغلب در مراحل اولیه هیچ علائمی ندارد.این بیماری به تحلیل بافت استخوان ها منجر می شود و آنها را نازک و شکننده می کند. شناسایی این بیماری در مراحل اولیه دشوار است و می تواند در هر سن و سالی بروز کند.
معمولا اولین علامت آن شکستگی استخوان است.
میزان شیوع آن در زنان ، زنان یائسه و مردمان هندی ،اروپایی و آسیایی بیشتر است.کاهش قد به مرور زمان،درد در ناحیه پشت بدن،خمیده شدن بدن ، شکستگی استخوان حتی به دلیل پرش یا سقوط از ارتفاع بسیار کم می تواند از نشانه های آن باشد.
۶) سرطان روده بزرگ یا کولون:
سالانه هزاران نفر به سرطان روده بزرگ مبتلا می شوند.یک تومور در رکتوم یا کولون ، یک شبه رشد نمی کند بلکه اغلب با یک تومور کوچک به نام پولیپ آغاز می شود.اکثر این پولیپ ها غیر سرطانی هستند ، اما برخی از آنها اگر نادیده گرفته شوند یا درمان نشده باقی بمانند، می توانند بعد از چند سال سرطانی شوند.
در ۹۰% موارد، تشخیص زود هنگام و برداشتن سلول های سرطانی در روده بزرگ ، سرطان را درمان می کند.اما مسئله مهم ، انجام آزمایش های غربال گری کولورکتال در فواصل منظم برای شناسایی پولیپ ها و بیرون آوردن آنهاست.اگر چه سرطان کولون ، علائم هشداردهنده ی اولیه ندارد اما اگر دچار یبوست مکرر،اسهال ، وجود خون در مدفوع ، نفخ غیرمعمول یا درد شکمی ، کم خونی ، کاهش وزن بدون علت ، استفراغ و خستگی شُدید ، برای پیدا کردن علت باید به پزشک مراجعه کنید و زندگی خود را نجات دهید.
۷) سرطان پوست غیر ملانوم:
این سرطان به آرامی در لایه های بالایی پوست به وجود می آید.علت آن ،قرارگیری بیش از حد در معرض اشعه ی فرابنفش (UV) خورشید یا دستگاه های برنزه کننده مانند تخت های برنزه و لامپ های حمام آفتاب است.
سابقه خانوادگی، پوست روشنی که به راحتی می سوزد و تعداد زیاد خال ها یا کک و مک ها ممکن است خطر ابتلا به این سرطان را افزایش دهند.

مردان و افراد بالای ۴۰ سال،بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان پوست غیرملانوم قرار دارند.

معمولا یک توده قرمز یا ناحیه ی فلس مانند روی پوست که پس از چند هفته بهبود نیافته است ، اولین علامت این بیماری می تواند باشد. اگر متوجه ی هرگونه ناهنجاری پوستی شدید که پس از ۴ هفته بهبود نیافته با پزشک متخصص پوست مشورت کنید زیرا نیاز به نمونه برداری از آن ناحیه وجود دارد.
۸) هپاتیت:
هپاتیت یک بیماری التهابی کبد و یک عفونت ویروسی است که هزاران نفر را در سراسر جهان مبتلا می کند.ویروس های هپاتوتروپیک مختلف ، باعث ایجاد انواع هپاتیت از جمله D,C,B,A,E می شوند.
هپاتیت A و E به دلیل مصرف آب و غذای آلوده منتقل و ایجاد می شود .
هپاتیت B و C,D از طریق انتقال خون آلوده، تماس جنسی و در هنگام زایمان ایجاد می شوند.
هپاتیت می تواند در اثر مصرف بیش از حد الکل و بیماری های خودایمنی نیز به وجود بیاید.
ویروس ناقل این بیماری ممکن است بدون هیچ علامتی ، چندین سال در بدن وجود داشته باشد، با این حال ممکن است علائمی مانند خستگی ، درد عضلانی ، زردی ، مدفوع کم رنگ ، تب پایین ، استفراغ و اسهال را به وجود آورد.
۹) سرطان دهانه ی رحم :
به گفته سازمان جهانی بهداشت، سرطان دهانه ی رحم چهارمین سرطان شایع و مهمترین علت مرگ و میر ناشی از سرطان در زنان، به ویژه در کشورهای در حال توسعه است.
این سرطان در سلول های دهانه رحم اتفاق می افتد و معمولا در مراحل اولیه اش هیچ گونه علائمی ندارد.این سرطان اگر به موقع تشخیص داده نشود ، مثانه ، کبد ، روده ها و ریه را نیز درگیر می کند.در مراحل بعدی ، فرد ممکن است درد لگن یا خونریزی واژینال را تجربه کند.
معمولا چندین سال طول می کشد تا سلول های معمولی دهانه رحم ، به سلول های سرطانی تبدیل شوند.بنابراین در صورت مشاهده ی کوچک ترین علائمی ، در مورد انجام آزمایش پاپ اسمیر با پزشک تان مشورت کنید .این آزمایش برای تشخیص سرطان دهانه ی رحم ، بسیار موثر است.

 

منبع : دکتر محمد هادی کدیور در تاریخ: 1397/5/15

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!