آسپرین یک داروی قوی است،مصرف دوز بسیار پایین آن در روز یعنی ۸۱ میلی گرم،می تواند خطر خونریزی مغزی و خونریزی گوارشی در مری ،معده،روده و مقعد را ۴-۲ برابر افزایش دهدو به این دلیل است که همیشه توصیه می شود بدون تجویز پزشک و انجام آزمایشات لازم این دارو را مصرف نکنید.
آسپرین نه کلسترول را کاهش می دهد و نه از تولید پلاک جلوگیری می کند ،در عوض ضد پلاکت است.
آسپرین در عملکرد لخته سازی خون دخالت می کند .وقتی خونریزی دارید،سلول های لخته سازخون شما که پلاکت ها نامیده می شوند در محل زخم جمع می شوند.این پلاکت ها با جمع شدن کمک می کنند روزنه رگ خونی که از آن خون می آید بسته شده و خونریزی بند بیاید.اما این لخته شدن می تواند درون رگ هایی که خون یا مغزتان را تامین می کند هم اتفاق بیفتد.اگر رگ های خونی تان به خاطر تصلب شریان(تشکیل ته نشین های چرب در رگ های خونی ) باریک شده باشند یک ته نشین چرب در رگ تان ممکن است بترکد،سپس به سرعت یک لخته خون شکل می گیرد و رگ را می بندد.این از جریان خون به سمت قلب یا مغز جلوگیری کرده و موجب سکته یا حمله قلبی می شود.
درمان با آسپرین عمل لخته سازی پلاکت ها را کاهش می دهد و از بروز حمله قلبی و سکته جلوگیری می کند.
اینکه افراد به مصرف روزانه آسپرین نیاز دارند  یا خیر به خطر بیماری قلبی و سکته در افراد بستگی دارد.اگر قبلا دچار حمله قلبی یا سکته شده باشید ، این احتمال که پزشک شما در مورد مصرف آسپرین برای جلوگیری از حمله دوم با شما صحبت کند بسیار زیاد است.
اگر مشکل خونریزی یا لخته سازی خون ،آلرژی، آسم، زخم معده، نارسایی قلبی، دیابت، فشارخون بالا، سابقه خانوادگی بیماری قلبی، کلسترول بالا ویا دارو و مکمل خاصی استفاده می کنید حتما حتما پزشک شما باید در جریان قرار بگیرد.
-مصرف آسپرین با سایر داروهای ضدانعقاد خون مثل وارفارین ممکن است خطر خونریزی را تا حد زیادی بالا ببرد.
هیچ دوز مصرفی برای آسپرین وجود ندارد تا بتوانید از فواید آن بهره مند شوید.پزشک شما تنها فردی است که می تواند در مورد دوز مناسب آن برای شما تصمیم گیری کند.
قطع مصرف روزانه آسپرین می تواند تاثیر برگشتی داشته باشد و خطر حمله قلبی و سکته را بالا ببرد.
باید قبل از هرگونه تغییر و قطع آسپرین با پزشک خود مشورت کنید تا با پایش آزمایشگاهی همراه باشید و خطر از شما رفع شود.
مصرف آسپرین به همراه داروهای ضد دردی مثل ایبوبروفن،ناپروکسن و دیکلوفناک می تواند خطر ابتلا به خونریزی را افزایش دهد بنابراین در صورتی که مبتلا  به یک بیماری مزمن مانند آرتروز هستید و مجبورید به طور مداوم داروهای مسکن استفاده کنید ، باید پزشک متخصص را مطلع و در جریان قرار دهید
از مهمترین تداخلات دارویی آسپرین می توان به افزایش خونریزی در مصرف همزمان:
هپارین ، وارفارین ، کورتون ها ، کلوپیدوگرل (پلاویکس) ، و برخی از داروهای افسردگی مانند کلومیپرامین و پاروکستین اشاره کرد.
در میان داروهای گیاهی و مکمل های غذایی نیز جنسینگ ، روغن گل مغربی(دانه هایی روغنی شکل هستند که جهت ضدالتهاب و ترمیم کننده سریع ژخم ها، درمان عفونت های ویروسی ، برای تسکین درد آرتریت روماتوئید و ….استفاده می شود) ، امگا 3، زغال اخته و فلفل قرمز(کپسایسین) ، با آسپرین تداخل دارند و خطر خون ریزی را افزایش می دهند.
سعی برای بهتر بودن ، بهتر از این است که وانمود کنی که بهترینی.
منبع : دکتر محمد هادی کدیوردر تاریخ: 1397/5/16

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!