پالس اکسیمتر

چرا پالس اکسیمتری ؟

متاسفانه اين روزها به دلايل زيادي چون آلودگي هوا ، شيوع آلرژي هاي فصلي ، بيماري هاي ويروسي و باكتريايي ،بيماري هاي مزمن ريوي و قلبي و….به دليل كوتاهي من و شما در امر درمان و پيشگيري به موقع ،هر لحظه از خط سلامتي در حال دور شدن هستيم! كهولت سن و بيماري هاي مادرزادي نقص ايمني و …كه نياز به درمان هاي تهاجمي دارند ، مي توانند ريه هاي ما را كه بار كاري زيادي را برعهده دارند به شدت درگير كنند و اين مشكل مي تواند كار كل سيستم بدن را مختل كند و آرامش سلول به سلول بدن ما را بر هم بزند.سوالات درمورد دستگاه كوچك پالس اكسيمتري را در غالب سوال برای شما اینجا مطرح کرده ایم و پاسخ به آنها را برای مطالعه شما عزیزان گردآوري كرديم .حتما پاسخ سوال شما هم در اين مقاله خواهد بود.

با پيشترفت علم و صنعت خيلي مسايل و مشكلاتي كه از قديم دامنگير انسان و موجودات زنده بوده تا اندازه اي برطرف شده ولي به دنبال آن خيلي مشكلات جديدتر وجدي تر نيز به ما و طبيعت تحميل شده !

در هياهوي اين پيشرفت ها ما مي خواهيم از يك ابزار تشخيصي پزشكي صحبت كنيم كه در محيط بيمارستاني و روند درماني نقشي اساسي دارد و در دهه هاي اخير نيز نوع كوچك و قابل حمل آن ،توانست سهم بسيار بزرگي را در زندگي  بسياري از بيماران  چه در امر درمان و چه در امر پيشگيري داشته باشد. اين ابزار پزشكي با نام پالس اكسيمتري در اين چند سال اخير با شيوع ويروس كرونا در همه جا بيش ازپيش شناخته شد و تعداد بيشماري از بيماران مبتلا به  ويروس كرونا به دنبال مدت دار بودن درگيري ريه ها با اين ويروس مجبور به تهيه آن شدند تا در كنار متخصص خود با پايش و بررسي مرتب وضعيت خود در منزل به امر درمان خود كمك كنند.

پالس اكسيمتري چيست و درچه مواردي استفاده مي شود؟

در امر آموزش و كمك به همنوع با هم قدم بر خواهيم داشت .

وسيله اي است كه به كمك آن مي توان ميزان درصد اشباع اكسيژن خون سرخرگ انسان را اندازه گيري كرد. بدون درد ،كوچك و كاملا غير تهاجمي ؛درصد اشباع اكسيژن خودن سرخرگ را اندازه گيري مي كند. پالس اکسیمتری

اين اندازه گيري براي برسي نحوه كار ريه ها بسيار حياتي است.

چرا درصد اشباع اكسيژن خون مهم است؟

تمام اندام هاي بدن ما براي عملكرد مناسب محتاج اكسيژن هستند و كاهش سطح اكسيژن مي تواند در ابتدا به شدت به اندامهاي حياتي بدن مانند “مغز،قلب ،كليه ها ” صدمه بزند و به دنبال آن تمام اعضاي بدن را دچار عواقب نابجاي آن كند.

پالس اکسیمتری

درصد اشباع اكسيژن خون چطور تنظيم مي شود ؟

با استفاده از سيستم تنفس ،گلبولهاي قرمز خون به ويژه هموگلوبين ، اكسيژن را در ريه ها جمع آوري كرده و به بقيه بدن توزيع منصفانه مي كنند.

دو عدد نمايش داده شده بر روي دستگاه پالس اکسیمتری چه معنايي دارند ؟

يكي از اين اعداد مربوط به درصد اشباع اكسيژن خون سرخرگ شماست  و ديگري مربوط به ضربان قلب تان .هنگامي كه بستر ناخن انگشت شما در زير نور قرمز دستگاه قرار مي گيرد ،دستگاه پالس اکسیمتری هوشمندانه شروع به تعيين اين دو آيتم مي كند.

كدام انگشت براي چك كردن توسط اين دستگاه كوچك مناسب است ؟

  انگشت وسط. علاوه بر انگشتان دست ،انگشتان پا ( انگشت كناري شست پا ) و لاله گوش هم مي تواند براي سنجش آن استفاده شود.

پالس اکسیمتر

چه فرقي بين ضربان قلب و نبض هست ؟

در واقع يك ارتباطي بين شان هست اما يكي نيستند ! ضربان قلب به شما سرعت تپش قلب را در يك زمان نشان مي دهد. نبض به شما چگونگي اون ضربان قلب رو نشان مي دهد .به عبارتي نشان مي دهد كه چطور مي توانيد ضربان قلب خودتان را احساس كنيد.

پالس اکسیمتری

آيا با پالس اكسيمتري مشكلات قلبي رو مي تواند تشخيص دهد ؟

به هر مشكلي كه به نوعي برروي سطح اكسيژن خون تاثير مي گذارد مي توان از طريق درصد اكسيژني كه نشان مي دهد ،شك كرد. مثل حمله هاي قلبي ،نارسايي قلبي و …

علاوه بر اين اغلب براي تخمين ميزان ضربان قلب در هنگام استراحت و در طي فعاليت استفاده مي شود .

نوع تخصصي و بيمارستاني آن علاوه بر ضربان قلب و ميزان اكسيژن شرياني ،ريتم قلب را هم نشان مي دهد.

در مواجه با بيماري هاي زير ،دانستن ميزان سطح اكسيژن خون براي درمان به موقع  بسيار مفيد است:

        • حملات قلبي
        • نارسايي قلبي
        • انسداد مزمن ريوي(COPD)
        • كم خوني
        • آسم
        • عفونت حاد دستگاه تنفسي (پنوموني )

ميزان دقت اين دستگاه كوچك سنجش اكسيژن خون تا چه اندازه مي باشد؟

اكثرا زماني كه درصد اكسيژن خون شما بين  90-100 %( نود تا صد درصد ) باشد ،دقت لازم را دارد .

زماني كه ميزان درصد آن بين 80-90 % ( هشتاد تا نود درصد) مي شود و يا حتي به زير 80%( هشتاد درصد) مي رسد بايد گوش به زنگ باشيد .

اگر علائم  باليني خوبي داريد ، اول گيره آن را از انگشت دست خارج كنيد و به لاله گوش و يا انگشت كنار شست پا وصل كنيد تا مجدد چك شود. در صورت پايين بودن اين اعداد ، صد در صد با متخصص خود مشورت كنيد و يا پيگير درمان به موقع باشيد.

پالس اکسیمتری

تا چه زماني گيره پالس اكسيمتري نياز است كه بر روي انگشت باشد؟

  • در ابتدا لطفا براي چك اكسيژن خون ،دست را روي سطح صاف قرار دهيد .
  • حتما سعي كنيد كه آرامش خوبي براي خودتان حفظ كنيد.
  • حدود يك دقيقه براي بررسي كافي است و در اين مدت زمان دستگاه كار خود را انجام مي دهد.

يادتان باشد هرگونه ضربه مي تواند در كار دستگاه پالس اکسیمتری اختلال ايجاد كند . حتما در نگهداري دقيق آن كوشا باشيد.

چند بار در روز نياز است كه درصد اكسيژن خون را با پالس اكسيمتري چك كنيم؟

در حالت عادي كه شايد اصلا نيازي به چك نباشد. ولي اگر بيمار هستيد ؛ دوبار در روز مي تواند مناسب باشد . به شرطي كه حملات تنگي نفس و يا موارد غير عادي نداشته باشيد ؛ يك بار صبح و يك بار عصر كافي است.

حتما مطمئن باشيد كه باطري دستگاه پالس اکسیمتری به خوبي كار مي كند و دستگاه تميز است . كمي پنبه الكل كه زياد هم خيس نباشد مي تواند در جهت تميز كردن دستگاه مفيد باشد.

پالس اکسیمتری

ميزان نرمال سطح اكسيژن خون در بيماران قلبي چه ميزان است ؟

چه در افراد سالم و چه در افراد با مشكلات قلبي ،ميزان سطح اكسيژن خون بايد بين 95-98% باشد.( نود و پنج تا نود و هشت درصد )

علائم باليني زير مي تواند در كنار ميزان اكسيژن شرياني به ما كاهش سطح اكسيژن را نشان دهد :

  • رنگ مايل به آبي در صورت ،لبها و ناخنها
  • تنفس هاي كم عمق ،سخت و سرفه هايي كه در حال بدتر شدن است
  • بي قراري ، درد و ناراحتي 
  • دردقفسه سينه
  • افزايش ضربان نبض

گاهي موارد باليني بالا ديده و يا تجربه نمي شود ولي دستگاه پالس اكسيمتری عدد را پايين نشان مي دهد .در اين شرايط تاكيد ما بررسي اورژانسي مي باشد .

پالس اکسیمتر

چه مواردي مي تواند بر روي دقت خوانش دستگاه پالس اکسیمتری تاثير بگذارد ؟

  • گردش خون ضعيف
  • رنگدانه پوست و حتي تتو ( جالب است بدانيم كه به دنبال ويروس كرونا مشخص شد كه در سياهپوستان و اسپانيايي تبارها سطح اكسيژن خون نسبت به واقعيت مي تواند بالاتر باشد)
  • ضخامت پوست
  • دماي پوست ( زماني كه پالس اكسيمتري را روي انگشت مي گذاريد ،مطمئن باشيد كه دستانتان گرم است و آرام هستيد .ترجيحا دست را هم سطح قلب نگه داريد و سعي كنيد جابجا نشويد.
  • لاك انگشتان (رنگ لاك هاي سبز ،آبي ،مشكي مي تواند خوانش دستگاه را دچار اشكال كند). بيشترين انحراف مربوط به رنگ لاك آبي بوده كه تا 86 %( هشتاد و شش درصد ) را نيز نشان داده است ! اما رنگ  لاك هاي ديگر تاثير چنداني نداشته است. بهتر است كه قبل از اتصال گيره دستگاه لاك آن انگشت پاك شود .
  • مصرف تنباكو، سيگار و هرگونه مخدر،به ويژه زماني كه تازه مصرف شده باشد.

پالس اکسیمتری

پالس اكسيمتری بهتر است بر روي انگشت باشد يا لاله گوش ؟

 ميزان سنجش آن تنها كمي مي تواند تفاوت داشته باشد. جالب است بدانيد كه ميزان آن در انگشت كمي كمتر است . با اين حال فرقي در تصميم گيري ندارد .بسته به نياز، چه لاله گوش و چه انگشت پا و دست كار را راه بيندازيد. انگشت وسط و شست دست سمت راست نسبت به همين دو انگشت در دست چپ ميزان اشباع اكسيژن را بالاتر نشان مي دهد.

چه تفاوتي بين اكسيژن و اكسيژن شريان خون وجود دارد؟

در شرايط عادي ،همه ذرات هموگلوبين خون ،حاوي اكسيژن نيستند. منظور از اشباع اكسيژن ؛آن ميزان از هموگلوبيني است كه حامل اكسيژن زياد هستند و و برعكس ،آن ميزان از هموگلوبيني كه اكسيژن فراوان با خود ندارد و به عبارتي از جهت اكسيژن تقريبا فقير است و در راه بازگشت به قلب مي باشد.

به همين خاطر ميزان اندازه گيري اشباع اكسيژن در رگهاي بزرگ حدود 97%( نود و هفت درصد) است و در حالي كه در رگهاي ديگر فقط حدود 75% (هفتاد و پنج درصد)مي باشد.

به اين نكته بايد توجه كنيم ،وابستگي بدن به اكسيژن به حدي است كه هموگلوبين حتي در زمان بازگشت به قلب ،پس از اينكه  خون رساني به اندامها را انجام داده باز هم خالي از اكسيژن نيست و نخواهد بود.  ميزان اكسیژن در زمان بازگشت به قلب  در سنجش ميزان وخامت حال بيمار و بررسي روند درمان مي تواند مهم باشد.

چه ارتباطي بين ميزان اكسيژن اشباع خون و فشارخون وجود دارد؟

درصد اشباع اكسيژن خون با فشارخون سيستوليك رابطه معكوس دارد.  فشار اكسيژن بالاي صد درصد (100%) باعث مي شود كه فعاليت عصب سمپاتيك (SNA) كاهش يابد و به دنبال آن فشارخون كاهش مي يابد. (مسموميت با اكسيژن بسيار خطرناك است و حتما در مورد مدت زمان دريافت اكسيژن و ميزان فشار مورد نياز در دقيقه آن بايد متخصص نظر دهد.)

آيا در طي حملات قلبي ميزان سطح اكسيژن خون كاهش مي يابد ؟

بله. در طي حملات قلبي سطح اكسيژن خون ممكن است به زير 90%(نود در صد )برسد.به هر حال حمله قلبي يك مورد سوپر اورژانس است كه كمك و درمان هرچه سريعتر آن مي تواند از صدمه بيشتر به عضله قلب جلوگيري كند.

متاسفانه كاهش سطح اشباع اكسيژن خون مي تواند ايجاد ضربان هاي نابجاي قلبي (آريتمي قلبي ) كند و همين مشكل عوارض بعدي و خطرناكي به همراه خواهد داشت.

پالس اکسیمتری

علائم دير هنگام كاهش سطح اكسيژن چه مي باشند ؟

  • سيانوز
  • احساس سرما و لرزش
  • تعريق سرد (پوست سرد و مرطوب و چسبناك مي شود)
  • استفاده از عضلات جانبي در هنگام تنفس
  • خستگي زياد
  • افزايش فشارخون
  • ضربان قلب نامنظم (آريتمي )
  • غش و بيهوش شدن
  • در بررسي منظم پزشكي خود هوشيار باشيد و هرگز نگذاريد كه كار به موارد بحراني بكشد.

كدام يك از اعضاء بدن مي تواند به دنبال كاهش اكسيژن شرياني دچار آسيب بيشتري شود؟

كليه ها. كليه هاي ارگاني هستند كه هم جريان خون بالائي دارند و هم پرفيوژن بالا ( به فرايند تحويل موادغذايي از سرخرگها به بستر مويرگي در بافتهاي زنده ،پرفيوژن گفته مي شود). كاهش يا افزايش ميزان سطح اشباع اكسيژن خون مي تواند 100%( صد در صد ) بر كليه ها در همان ابتدا آسيب بزند.

چه عددي بر روي پالس اكسيمتري نشان دهنده حالت طبيعي است؟

معمولا سطح نرمال اكسيژن اشباع خون 95_96%( نود و پنج تا نود و شش درصد) است. برخي افراد با سابقه بيماري مزمن ريه يا آپنه خواب اين سطح نرمال شان مي تواند حوالي 92% (نود و دو درصد)باشد. به هرحال در حالت عادي ، اگر اندازه گيري كرديد و اين ميزان زير 95% (نود و پنج درصد)بود ،بد نيست كه در اولين فرصت يك بررسي پزشكي شويد . يادمان باشد كه پيشگيري بهتر از درمان و تحميل هزينه هاي گزاف به خودمان است !!! هر لحظه با اقدام پيشگيرانه جلو برويد.

ميزان طبيعي اشباع اكسيژن خون بر اساس سن :

به طور كلي سطح اكسيژن خون شرياني چه در بزرگسالان و چه در كودكان سالم ، بين 95-99 % (نود و پنج تا نود و نه درصد)عنوان مي شود. افراد بالاي 70 سال ممكن است كه اين عدد نزديك به زير 95% (نود و پنج درصد)باشد.

من تنگي نفس دارم اما دستگاه پالس اكسيمتری خانگي ميزان مناسب از اكسيژن را نشان مي دهد چرا؟

تنگي نفس يا عطش هوايي ربطي به سنجش ميزان درصد اكسيژن خون شما ندارد! تنگي نفس مي تواند به دليل : سرماخوردگي ،مصرف سيگار و دخانيات، وزن زياد ، ورزش سنگين ايجاد شود. در موارد جدي تر مي تواند به دنبال مشكل ؛ آسم ،پنوموني ،ايسكمي قلبي (كاهش جريان خون به قلب)،آمبولي ريه و نارسايي قلبي ،كم خوني ، بيماري انسداد مزمن راه هاي هوايي و....ايجاد شود. در هر حالتي ، اگر اين تنگي نفس ادامه دار بود شما در ابتدا بايد به طور دقيق توسط متخصص قلب و عروق بررسي شويد و بنا به صلاحديد  به متخصصين ديگر معرفي شويد.

ميزان هاي نگران كننده و اورژانسي درصد اكسيژن شريان خون

تمام ميزان هاي زير جزء اورژانس هستند و توصيه هاي مراقبي و درمان به موقع را جدي بگيريد. (در اين شرايط ،زمان حكم طلاست )

  • زير 92% (نود و دو درصد)؛ شروع هشدار است . پيشگيري را جدي بگيريد .
  •  88% (هشتاد و هشت درصد) ؛ بررسي اورژانسي توسط متخصص  نياز است تا علت آن در سريع ترين زمان ممكن بررسي شود.
  • 80%  (هشتاد درصد) ؛ نياز به بستري شدن اورژانس وجود دارد . آزمايشات خون اورژانش بايد انجام شود و شروع درمان اورژانسي است.
  • 70% (هفتاد درصد)  ؛ در اين حالت علائمي چون : سردرد ،سرگيجه، تنگي نفس شديد و… شايد غش را تجربه خواهد شد .نياز به بستري شدن اورژانس است .اگر سابقه مشكلات قلبي و ريوي داريد سعي كنيد در ابتدا به شدت پيگير روند درماني خود باشيد و در ادامه حضور فرد و افرادي در كنار شما بسيار مفيد است . هميشه به همراه خود برگه اي كامل نوشته شده در مورد سوابق بيماري خود ، داروهاي مصرفي و ميزان دوز مصرفي آنها را داشته باشيد .اگر در منزل هستيد ،تجهيزات و داروهاي مصرفي تان بايد در قابل دسترس ترين جاي ممكن باشند.(توصيه هاي سلامتي خود را جدي بگيريد.)

ميزان نرمال ضربان قلب

يك ضربان ايده آل قلبي براي افراد بالاي 15 سال به بالا بين 60-100 مي باشد . اگر ميزان اكسيژن اشباع خون شما به زير 95%(زير نودوپنج درصد) برسد حتما ضربان  قلب شما به بالاي 100 خواهد رسيد . اگر در حالت استراحت هستيد و ضربان قلب شما 120 بار در دقيقه است اين ضربان بالاست و حتمادر سريع ترين وقت ممكن، توسط متخصص قلب تحت بررسي قرار بگيريد.

پالس اکسیمتری

چطور در منزل ميزان اكسيژن خون را بالا ببرم ؟

    • اگر مشكل تنگي نفس شديد و حملات تنفسي نداريد ، به پشت بخوابيد و كمي دراز بكشيد. مي توانيد زير كتف و سر خود را در وضعيت 30(سي) درجه قرار دهيد و بعد استراحت كنيد.

    • اگر دراز كشيدن برايتان آزار دهنده است ،سعي كنيد كه صاف بنشينيد و يا به كمك يك همراه و كمك گرفتن از ديوار بايستيد .با اين كار فشار بر روي ريه ها را كم مي كنيد و تنفس مفيدتر و راحت تر صورت مي گيرد.

    • در رژيم غذايي خودتان مقدار بيشتري آنتي اكسيدان اضافه كنيد .( مثلا مصرف سبزيجات بيشتر)

    • سعي كنيد ،دم و بازدم آرام و عميق داشته باشيد.

    • مايعات بيشتري بنوشيد.

    • حركات كششي ساده حتي در حالت درازكش انجام دهيد.

    • اگر هوا و شرايط اجازه مي دهد از هواي طبيعت بهره ببريد و پياده روي كنيد و اگر شرايط آن نبود سعي كنيد در تعداد دفعات منظم در خانه قدم بزنيد.

    • اگر دچار سرماخوردگي و آنفولانزا و …شده ايد به طور حتم تنفس كمي سخت مي شود و سطح اكسيژن هم مي تواند دستخوش تغيير شود.در اين جا چاره چيست ؟ سرفه كنيد .تمرين كنيد كه سرفه منظم در فواصل منظم داشته باشيد.

    • روزانه حمام كنيد . نكته : اگر مشكلات تنفسي شديد داريد از گرفتن حمام خيلي داغ و حمام بخار دوري كنيد !چون خطر غش كردن وجود دارد.سعي كنيد در زماني حمام كنيد كه فردي در منزل حضور داشته باشد و درب حمام قفل نباشد.

چطور مي توان با تنفس مناسب ميزان اكسيژن اشباع خون را افزايش داد؟

متخصصان توانبخشي ريوي ،استفاده از تمرينات ساده را توصيه مي كنند:

يك تنفس عميق شكمي بكشيد به طوري كه در هنگام دم شكم به سمت جلو حركت كند و از هوا پر شود و بعد از طريق لب هاي غنچه ( فرم لب به مانند زمان قليان كشيدن است ) به آرامي هوا را در طول چند ثانيه خارج كنيد. اين كار كمك مي كند تا راههاي هوايي شما باز شوند و سطح اكسيژن خون شما ،كم كم افزايش يابد.

پزشك برايم استفاده از دستگاه اكسيژن ساز را تجويز كرده ،خطري ندارد؟

متاسفانه استفاده نادرست از دستگاه اكسيژن ساز قابل حمل مي تواند دردسر ساز شود! تفس اكسيژن با فشار جزئي بالاتر از حد طبيعي منجر به افزايش اكسيژن خون مي شود و در عين حال مي تواند باعث مسموميت با اكسيژن شود!چرا ؟ تنفس اكسيژن خالص به ميزان بالا باعث ايجاد مجموعه اي از واكنش هاي شيميايي در بدن مي گردد .در اين شرايط اكسيژن به صورت راديكال در مي آيد واين يعني اينكه اين اكسيژن ديگر براي بدن مفيد نيست و برعكس شروع به تخريب ديگر مولكول ها ،سلول ها ، دي ان اي ،پروتئين ها و چربي ها در بدن مي كند !حال به دنبال آن چه اتفاقاتي مي افتد؟ آسيب هاي چشمي ،مغزي ،عضلاني ،پوستي ،كليه و قلبي و....به وجود مي آيد ...در واقع دريافت اكسيژن خالص با دوز بالا يعني ورود يك نارنجك قابل انفجار در بدن! پس حتما اگر دستگاه اكسيژن ساز پرتابل (قابل حمل) داريد ،خودسرانه ميزان دوز آن را بالا و پايين نبريد و حتما زير نظر متخصص باشيد.

علائم مسموميت با اكسيژن درصد بالادر بدن چيست ؟

مصرف خودسرانه اكسيژن در جايي كه نياز نداريد و يا سوء مصرف آن در زمان بيماري شما را دچار علائمي چون : كاهش تعداد تنفس و كاهش تعداد نبض و ضربان قلب و …مي كند كه صد در صد خطرناك است.

چطور مي توانيم به مغزمان اكسيژن خوبي برسانيم؟

تحقيقات جديد نشان داده كه اگر در هر هفته به طور متوسط 15% (پانزده درصد)بيشتر فعاليت مفيد داشته باشيد و يا ورزش كنيد مي توانيد به اكسيژن رساني مفيد مغزتان كمك كنيد. اگر امكان ورزش مناسب را نداريد ،حداقل سعي كنيد 3-4 بار در هفته حدود 30(سي ) دقيقه پياده روي تند داشته باشيد ( چه در منزل و چه در خارج ازمنزل). پالس اکسیمتری

نكته:در صورت هر گونه مشكل قلبي ،حتما در مورد ميزان دامنه حركتي خود با متخصص قلب مشورت كنيد .

آيا نوشيدن آب در افزايش سطح اكسيژن خون بدن مفيد است ؟

بله. نوشيدن مناسب آب به ريه ها كمك مي كند كه هميشه هيدراته باشند( آب كافي دراختيار داشته باشند).اين كار به حفظ سطح اكسيژن خون كمك مي كند و خون به راحتي مي تواند مواد مغذي و اكسيژن را به همه نقاط بدن برساند .چرا؟

چون اكسيژن توسط ريه ها تامين مي شود و ميزان مناسب مصرف آب توانايي ريه را براي جذب اكسيژن و خارج كردن دي اكسيد كربن بالا مي برد. نوشيدن 2-3 ليتر آب مي تواند سطح اكسيژن خون شما را تا 5% (پنج درصد )بالاتر ببرد. به همين سادگي.

(گروه آموزش دكتر كديور)

در روزهاي :شنبه ،يكشنبه ،سه شنبه و چهارشنبه به ساعت 15:00 تا 18:30 ( به جزء روزهاي  تعطيل رسمي كشور )با افتخار در كنارتان هستيم.

مطب :  يو سف آباد ، بالاتر از ميدان كلانتري ،نبش كوچه 47( كوچه قاسمي )،پلاك 429 ،ساختمان سبز ،طبقه سوم واحد 12.

تلفن مطب : 02188062818 

تلگرام ما :@drmhkadivar369

وب سایت ما : drkadivar.com

دكتر محمد هادي كديور (متخصص قلب و عروق)

برقرار باشيد و لحظه هايتان به نيكي

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *