فواید هندوانه برروی سلامتی

چرا باید فوايد هندوانه را بدانیم و هندوانه مصرف کنیم؟

هندوانه یک میوه بسیار تازه و خوشمزه است که در فصل تابستان مورد علاقه بسیاری از افراد قرار می‌گیرد. این میوه نه تنها برای خنک کردن بدن بسیار مفید است، بلکه ارزش غذایی بالایی نیز دارد. هندوانه دارای مقدار فراوانی آب است که به خوبی می‌تواند بدن را هیدراته کند و از خشکی جلوگیری کند. همچنین، حاوی ویتامین‌های A و C است که برای سلامت چشم‌ها و پوست بسیار مفید هستند. فیبر موجود در هندوانه نیز می‌تواند به هضم صحیح کمک کند و سیستم گوارش را بهبود بخشد. آنتی اکسیدان‌های طبیعی موجود در هندوانه نیز می‌توانند از آسیب‌های اکسیداتیو در بدن محافظت کنند. به همین دلیل، مصرف هندوانه به عنوان یکی از بهترین راه‌های حفظ سلامتی و خنک کردن بدن در فصل تابستان توصیه می‌شود. در این مقاله به بررسی فوايد هندوانه میپردازیم.

1) سرشار از ليكوپن است

فوايد هندوانه

ليكوپن يك آنتي اكسيدان است كه در ميوه هاي قرمز به وفور يافت مي شود. تحقيقات نشان داده كه اين آنتي اكسيدان مي تواند خطر ابتلا به سرطان  و ديابت را تا حد زيادي مهار كند. هندوانه و اغلب ميوها و سبزيجات و به خصوص گوجه فرنگي سرشار از اين ماده مغذي هستند. براي بالا بردن سطح ليكوپن ، حتما لذت خوردن يك هندوانه خوش رنگ قرمز را از دست ندهيد. در ساير ميوه ها از جمله پرتقال نيز اين ماده مغذي مي تواند يافت شود .

نكته جالب اينجاست كه هندوانه بدون دانه و يا كم دانه آن ( تخم هندوانه ) ،ليكوپن بيشتري را در خود دارد .

2) به خاطر حضور برخي رنگدانه هاي درون خود به محافظت در برابر آفتاب تا حدودي كمك مي كند

گاهي علاوه بر خوردن هندوانه مي توانيد كمي از آب آن را بر روي پوست بماليد . ليكوپن هندوانه مي تواند تا انداره اي خاصيت يك كرم ضد آفتاب را براي شما ايفا كند ! گرچه بايد اينجا يك اشاره مهم داشته باشيم كه در صورت در معرض شديد آفتاب بودن حتما نياز به يك ضدآفتاب خوب با SPF  بين 30 به بالا داريد كه هر روز حتي براي چند نوبت آن را بر روي پوست خود تجديد كنيد.در ضمن آب هندوانه رنگ بسيار زيبايي بر روي پوست به مدت كوتاهي به جا مي گذارد.

3)فواید هندوانه و تاثير آن بر روي سلامتي قلب

هندوانه يك منبع عالي از يك آمينواسيد به اسم  سيترولين است كه به جريان خون در بدن شما و كاهش فشار خون كمك مي كند. گرچه قلب از مزاياي ليكوپن موجود در هندوانه نيز بهره هاي لازم را مي برد .

تحقيقات نشان داده كه مصرف مناسب هندوانه خطر حمله قلبي را كاهش مي دهد.

سبك زندگي مناسب = داشتن قلب سالم 

براي داشتن قلب سالم تاكيد هميشگي بر اين است:

  •  سيگار نكشيد.
  • چربي هاي غذا را به حداقل برسانيد.
  • نرمش و ورزش حداقلي را در برنامه روزانه خود قرار دهيد . حتي يك پياده روي ساده در منزل مي تواند بسيار در تثبيت سلامتي قلب شما مفيد باشد .
  • در زمينه دامنه فعاليتي خود و ميزان مصرف مواد غذايي از متخصص قلب خود مشاوره بگيريد.

فشارخون

4) محافظي خوب براي مفاصل است

فوايد هندوانه

هندوانه داراي مقادير زيادي رنگدانه به نام كريپتوزانتين است كه مفاصل را دربرابر التهابات محافظت مي كند. ( كريپتوزانتين منبع گياهي ويتامين A است كه به ميوه ها و سبزيجات مثل ترب ،رنگ قرمز زنده اي مي دهد به عبارتي اين رنگ دانه در بدن به ويتامين A تبديل مي شود .) تحقيقات نشان داده كه مصرف مناسب اين ميوه لذيذ ،خطر ابتلا به آرتروئيد روماتوئيد را تا حدي كاهش داده است.

5) فوايد هندوانه مفيد در سلامت چشم ها

فقط مصرف يك برش از هندوانه در روز مي تواند ميزان نياز 11-9 % به ويتامين  A چشمان شما را تامين كند! اين ماده غذايي يكي از كليدهاي حفظ سلامتي چشمان شماست. مصرف مواد غذايي مفيد ( شامل ميوه ها ،سبزيجات ،غلات و….) بهترين راه براي دريافت مواد معدني و تمام ويتامين هاي مفيد در بدن شماست .

داشتن تغذيه سالم به جاي مصرف مكمل ها صد در صد در اولويت مي باشد.

6)از فوايد هندوانه : راهي عالي براي تامين آب بدن

92 % يك هندوانه خوش طعم از آب است و البته بايد متاسفانه اين نكته را نيز اضافه كنيم؛ براي كشت آن مصرف بي رويه آب نياز است ! با اين حال براي بدني بي آب،هندوانه درمان دواست . تك تك سلولهاي بدن ما براي فعاليت هاي خود محتاج آب هستند ،به حدي كه در صورت كم آبي بدن ، گاهي در افراد علائم و عوارضي ايجاد مي شود كه نياز به دريافت مايعات تزريقي به مورد اورژانس تبديل مي گردد.

7) آرامش بخش پوست است و به لطافت آن كمك مي كند

ويتامين هاي A، B6 ، C موجود در هندوانه مي تواند موجب لطافت و صافي ،انعطاف پذيري پوست بدن شود. دركنار اينها ،هندوانه مي تواند بهترين ماسك صورت باشد! يك قاشق غذا خوري از آب هندوانه را با مقداري ماست يوناني مخلوط كنيد و بر روي صورت بماليد .بعد از حدود 10 دقيقه بشوريد و با حوله خشك كنيد .با اينكار خشكي و كدري پوست به راحتي كنترل مي شود و از بين مي رود .

8) از دیگر فوايد هندوانه بدانید که دوست دندانهاي شماست

يك فنجان بستني حدود 300 كالري ارزش غذايي دارد .شما مي توانيد همان ميزان از هندوانه را ميل كنيد و تنها 45/5 كالري به بدن برسانيد . برخلاف بسياري از دسرها ،بدون چربي و كلسترول و سديم است و قند كمتري دارد ،در نتيجه خطر پوسيدگي دندان ها را كمتر مي كند. دركنار اين مزايا كمك مي كند به مدت طولاني تر ي احساس سيري كنيد.

 براي تهيه يك دسرخيلي ساده و لذت بخش خنك : مقداري هندوانه را در مخلوط كن بريزيد و به صورت پوره درآوريد سپس قالبهاي يخ را با آن پركنيد وداخل فريزربگذاريد ،هرزمان هوس كرديد بيرون بياوريد و به جاي بستني نوش جان كنيد .

9)از فوايد هندوانه اینکه قدرت انجام تمرينات ورزشي شما را افزايش مي دهد

هندوانه حاوي مقادير زيادي از آنتي اكسيدان و آمينو اسيد است كه هر دوي اينها براي انجام تمرين ورزشي عالي و مفيد هستند. در كنار اينها به دليل داشتن پتاسيم بالا و مواد معدني مي تواند باعث كاهش كرامپ هاي عضلاني بدن شما شود . مي توانيد بعد تمرين ورزشي سنگين كه همراه با تعريق زياد بوده است يك ليوان آب هندوانه عالي بنوشيد و از درد عضلاني بعد ورزش پيشگيري كنيد.

10) قند خونتان را افزايش نمي دهد

هندوانه هيدرات كربن كمي دارد كه كمك مي كند قند خونتان به سرعت بالا نرود ،پس با خيال راحت حداقل يك اسلايس آن را نوش جان كنيد . اگر ديابت داريد حتما در زمينه رژيم غذايي خود با متخصص غدد و تغذيه ،همفكري داشته باشيد.

11) هضم آن آسان است

حتي اگر التهاب دستگاه گوارش داشته باشيد ، هندوانه مي تواند در ليست مصرفي تان قرار بگيرد .چرا ؟چون هم نرم است و هم جزء ميوه هاي زود هضمي است كه حتي يك روده ملتهب هم قادر به هضم آن مي باشد .

نكته: اگر التهاب دستگاه گوارش داريد ،” در جهت تامين فيبر بيشتر” پوست و تخمه هاي آن را نخوريد.

 در حال عادي و در يك فرد سالم باخوردن تخمه هندوانه چه اتفاقي مي افتد ؟!هيچ! برعكس تخم هندوانه ،يك ماده غذايي مفيد است و فقط طبق معمول در خوردن آن زياده روي نكنيد!!

انسجام قلبي ( الگوهاي بسيار منظم و منسجم ريتم قلبي ) با احساسات مثبتي مانند :

عشق و شادي ايجاد مي شود .براي ثانيه ثانيه پيش رويتان اين دو موهبت را آرزومنديم.

(گروه آموزش)

مطب دكتر محمد هادي كديور ( متخصص قلب و عروق )

يوسف آباد ،بالاتر از ميدان كلانتري ،نبش كوچه 47 ( كوچه قاسمي )،پلاك 429 ، ساختمان سبز ، طبقه سوم ، واحد 12.

021-88062818

روزهاي داير مطب : شنبه ها ،يكشنبه ها ،سه شنبه ها و چهارشنبه ها با تعيين وقت قبلي

بين 3 تا 7 عصر .

قلب مهمترین عضو بدن است. قبل از اینکه دیر شود بررسی قلب و عروق خود را در اولویت قرار دهید.

متخصص قلب و عروق درامیرآباد تهران ،متخصص قلب و عروق در یوسف آباد، متخصص قلب و عروق در فاطمی، متخصص قلب و عروق در گیشا ، متخصص قلب و عروق در توانیر ، متخصص قلب و عروق در مطهری

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *