کافئین (Caffeine)سبب افزایش کوتاه مدت (به مدت ۳ ساعت) ولی فاحش فشار خون می گردد ، حتی اگر شخص دچار  فشار خون بالا نباشد، هنوز به طور دقیق روشن نیست چه عاملی سبب افزایش فشارخون می شود.به یاد داشته باشیم که قهوه ،چای ، شکلات و برخی از نوشابه ها حاوی مقادیر بالایی از کافئین هستند که این مواد باید در حد اعتلال مصرف شود.کافئین سبب بلوک هورمونی می شود که به سرخرگ ها کمک می کند تا جمع نشوند. کافئین سبب می شود غده های فوق کلیه آدرنالین بیشتری ترشح کنند و این آدرنالین است که سبب افزایش فشارخون می گردد.
بعضی افرادی که به طور منظم نوشابه های حاوی کافئین مصرف می کنند نسبت به آن عده که از این نوشابه ها استفاده نمی نمایند ، دارای فشارخون متوسط بالاتر هستند.در افرادی که مرتب از نوشابه های حاوی کافئین استفاده می کنند حد تحمل کافئین ایجاد می شود.در نتیجه ، کافئین دارای آثار درازمدت بر فشار خون این عده نیست.
به نظر می رسد کافئین دارای تاثیر قوی تر بر افزایش فشار خون در افرادی می باشد که بیش از ۷۰ سال دارند یا دارای اضافه وزن می باشند.در صورت بالا بودن فشارخون در مورد محدود کردن یا قطع مصرف نوشابه های کافئین دار با پزشک متخصص قلب و عروق خود مشورت نمایید.
در صورت وجود نگرانی در مورد تاثیر کافئین بر فشار خون ، باید مقدار کافئین مصرفی را به ۲۰۰ میلی گرم در روز محدود کرد.این مقدار حدود ۲ فنجان قهوه می باشد.
باید به خاطر داشت که مقدار کافئین در قهوه و سایر نوشابه ها برحسب نوع آن متغیر است.همچنین باید از مصرف قهوه درست قبل از فعالیت هایی پرهیز کرد که سبب افزایش فشار خون می شوند ، مانند نرمش،وزنه برداری،کارسخت جسمی و ….. ( در افرادی که سابقه فشار خون بالا دارند و خصوصا افرادی که داروی ضد فشار خون مصرف می کنند در مورد مصرف کافئین و فعالیت ورزشی باید احتیاط شود).در هر صورت باید همیشه مراقب مصرف بالای کافئین باشیم.
برای آنکه مشخص شود آیا کافئین سبب افزایش فشار خون می شود یا نهباید قبل از نوشیدن قهوه و ظرف ۶۰-۳۰ دقیقه پس از نوشیدن یک فنجان قهوه یا سایر نوشابه های دارای کافئین ، اندازه گیری فشارخون انجام شود.
اگر فشار خون به میزان ۵ یا ۱۰ نقطه افزایش یافته باشد،یعنی نسبت به آثار افزاینده کافئین حساسیت وجود دارد.
قهوه به عنوان یک دیورتیک (Diuretic) ( داروی ادرار آور) بر جریان ادرار موثر است که ممکن است برای مردان مبتلا به هیپرپلازی خوش خیم پروستات رنج آور باشد.اما برخلاف باورهای رایج ، باعث کم آبی خطرناک بدن نمی شود.خاصیت ادرار آور قهوه باعث تقویت سیستم قلبی و عروقی ، افزایش ضربان قلب و افزایش فشار خون می شود.
در صورتی که شخص بخواهد مصرف قهوه را قطع کند، باید این کار را به تدریج انجام دهد تا گرفتار سردرد ناشی از ترک قهوه و حملات میگرنی نشود.
منبع : دکتر محمد هادی کدیور در تاریخ: 1397/5/13

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!