-ویتامین ها اجزای سازنده ای هستند که بدن را سرپا نگه می دارند.
-ویتامین ها ترکیب های آلی هستند که ما به مقدار کمی از آنها برای کارکرد بدنمان نیاز داریم.آنها سازندگان بدن ، مدافعان بدن و نگه دارندگان بدن ما هستند که در ساخت ماهیچه ها ، استخوان ها ، استفاده از مواد مغذی ، دریافت و استفاده انرژی و درمان زخم ها به بدن ما کمک می کنند.
در گذشته دور ، ملوانان که به غذاهای تازه و غنی از ویتامین ها دسترسی نداشتند به بیماری اسکوروی مبتلا می شدند.پس می توان درک کرد که ویتامین ها تا چه اندازه نقش اساسی دارند.
-ویتامین C ، که در میوه ها و سبزیجات تازه به مقدار فراوان یافت می شود ، پادزهر بسیار ساده ای برای این بیماری در  ملوانان بود.
در جایی که باکتری ها ، قارچ ها و گیاهان ویتامین های خودشان را می سازند ،متاسفانه بدن ما نمی تواند برای خودش ویتامین بسازد .پس ما لازم داریم که ویتامین ها را از منابع دیگری تهیه کنیم و بگیریم.
سوال اینجاست که بدن چگونه ویتامین ها را از محیط خارج بدن دریافت می کند؟
مهم است بدانیم که این بستگی به فرم این ترکیبات دارد.
ویتامین ها دو نوع هستند :
۱)محلول در چربی
۲) محلول در آب
تفاوت بین این دو نوع تعیین می کند که  چگونه بدن ویتامین ها را انتقال داده و ذخیره کرده و مقدار اضافی آنها را دفع می کند.
ویتامین های C و B کمپلکس محلول در آب هستند. ویتامین های B در هشت نوع مختلف هستند که هر کدام کاری منحصر به فرد را انجام می دهند. آنها در بخش آبکی میوه ها ، صیفی جات و غلات حل شده اند ،بدین معنا که از بدن نسبتا سر راست عبور می کنند.
وقتی این غذاها داخل سیستم بدن ما قرار می گیرند ، هضم می شوند  و ویتامین های درون آنهک مستقیما وارد جریان خون می شوند . از آنجا که پلاسمای خون آبکی هست ، انتقال ویتامین های محلول در آب B، C  بسیار راحت صورت می گیرد و آنها می توانند در بدن آزادانه حرکت کنند.
برای ویتامین های محلول در چربی که در خوراکی هایی مانند لبنیات ، کره و روغن ها یافت می شوند ، سفر اینها به خون کمی پرماجراتر است .این ویتامین ها وارد معده و روده ها می شوند و یک ماده اسیدی که از کبد به آنجا جاری می شود به نام صفرا ، چربی ها را شکسته و آنها را برای جذب از دیواره روده ها آماده می کند .چرا که ویتامین های محلول در چربی نمی توانند از طبیعت آبکی جریان خون استفاده کنند و آنها نیاز دارند که چیز دیگری آنها را به اطراف ببرد (مانند ویتامین D ) , و این پروتئین ها هستند که ویتامین ها به آنها می چسبند و مانند پیک ویتامین های محلول در چربی را به سراسر بدن انتقال می دهند.
بنابراین این تفاوت بین ویتامین های محلول در آب و در چربی تعیین می کنند که چگونه آنها وارد خون شوند ، همچنین اینکه چگونه در بدن ذخیره شوند  یا اینکه از بدن دفع شوند.
توانایی سیستم در به گردش درآوردن ویتامین های محلول در آن در جریان خون با چنین سهولتی به این معنا است که آنها می توانند به همان راحتی از طریق کلیه ها به بیرون دفع شوند .به همین دلیل ،
بیشتر ویتامین های محلول در آب می بایست به صورت روزانه از طریق غذایی که می خوریم تامین شوند ، اما ویتامین های محلول در چربی قدرت پایداری دارند زیرا می توانند در کبد و سلول های چربی ذخیره شوند.بدن با این قسمت مانند انبار مواد غذایی رفتار می کند ، ویتامین ها را در آنجا ذخیره و در زمان نیاز آنها را به صورت جیره بندی آزاد می کند ، و این بدین معنا نیست که ما باید مقدار زیادی از این ویتامین ها بخوریم زیرا بدن کلا ذخیره ساز بسیار خوبی است .
هنگامی که بدن ترتیب تدارکات حمل و نقل و ذخیره سازی را داد ، ویتامین ها هر کدام سر کاری می روند که از ابتدا برای انجامش آمده بودند.بعضی از آنها ، مانند  ویتامین B complex ، کوآنزیم ها را می سازند که کارشان کمک به آنزیم ها برای آزاد سازی انرژی موجود در غذا می باشد. دیگر ویتامین های B به بدن کمک می کنند که از انرژی استفاده کند .
از ویتامین C ، شما توانایی مبارزه با عفونت ها و ساخت کلاژن ها را می گیرید .که نوعی از بافت هست که دندان و استخوان را شکل داده و زخم را بهبود می بخشد.
ویتامین A برای ساخت گلبول های سفید خون که کلید دفاع بدن هستند کمک می کند ،همچنین به شکل گرفتن استخوان ها کمک کرده و با چک کردن مداوم سلول های چشم موجب بهبود دید می شود.
ویتامین D کلسیم و فسفر را در بدن جمع می کند تا ما بتوانیم با آنها استخوان بسازیم .
ویتامین E به عنوان یک آنتی اکسیدان کار می کند ، که از عناصری که به سلول ها آسیب می رسانند بدن را خلاص می کنند.
ویتامین K ,  توانایی لخته کردن خون را در بدن ایجاد می کند زیرا به ساختن پروتئین هایی کمک می کند که این کار را انجان می دهند.
بدون این  گستره ویتامین ها ، انسان ها با ناکارایی در بدن مواجه خواهند شد که طیف وسیعی از مشکلات را باعث می شود ، مانند:
خستگی ، آسیب در سیستم عصب ها ، اختلالات قلبی ، یا بیماری هایی مانند نرمی استخوان و اسکوروی و …..
از طرف دیگر ، مقدار زیادی از هر ویتامین می تواند عامل مسمومیت در بدن شود ، پس اینکه می گویند :
اینکه می گویند ، خوردن مکمل های غذایی ایده خوبی است ، افسانه ای بیش نیست و سعی کنید گول نخورید …(بدون توصیه پزشک ممنوع می باشد).
در واقعیت ، همه چیز مربوط به تعادل درست در مصرف ویتامین ها و بدست آوردن مقدار متناسب آنها می باشد….
منبع : دکتر محمد هادی کدیور در تاریخ: 1397/8/14

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!