دستگاه گردش خون شامل قلب و رگ هاست.قلب مانند یک پمپ ،خون را به داخل رگ ها جریان می اندازد.
قلب به وسیله یک دیواره تقریبا عمودی به دو نیمه راست و چپ تقسیم شده است که هر کدام از این نیمه ها هم توسط یک دیواره افقی دریچه دار به دو حفره فوقانی و تحتانی تقسیم شده است.
حفره های فوقانی را دهلیز و حفره های تحتانی قلب را بطن می نامند.
دهلیز (Atrium) راست با بطن ( ventricle) راست و دهلیز چپ با بطن چپ توسط دریچه ارتباط دارند. بنابراین قلب دارای چهار حفره است.
دو حفره در بالا به نام دهلیز راست و دهلیز چپ و دو حفره در پایین به نام بطن راست و بطن چپ.
قسمت راست قلب دارای خون سیاهرگی و قسمت چپ قلب دارای خون سرخرگی است.
گردش کوچک خون:
سیاهرگ ها خون را از نقاط مختلف بدن به دهلیز راست قلب می آورند.با انقباض دهلیز راست خون از دهلیز راست از طریق دریچه سه لتی(Tricuscspid) وارد بطن راست می شود. بعد با انقباض بطن راست خون از طریق سرخرگ ریه (pulmonary Artery)به ریه ها می رود تا در ریه ها دی اکسید کربن خون با اکسیژن هوا جایگزین شود.در نتیجه خونی که از ریه ها می آید دارای اکسیژن زیادی است و دی اکسید کمی دارد.این خون از طریق سیاهرگ های ریه وارد دهلیزچپ قلب می شود. این گردش خون از بطن راست قلب به ریه ها و برگشت خون از ریه ها به دهلیز چپ قلب را گردش کوچک خون می نامند.
گردش بزرگ خون:
خون اکسیژن دار که وارد دهلیز چپ شده بعد از انقباض دهلیز چپ از طریق دریچه میترال وارد بطن چپ می شود.با انقباض بطن چپ ،خون وارد سرخرگ بزرگ بدن (آئورت)(Aorta)می شود.از طریق سرخرگ آئورت خون اکسیژن دار به تمام قسمت های مختلف بدن می رود تا مواد غذایی و اکسیژن را به آنها برساند و مواد زائد و دی اکسید کربن را آن ها بگیرد.خون بعد از گرفتن مواد زائد سلول های بدن وارد سیاهرگ ها می شود و از طریق سیاهرگ ها به دهلیز راست قلب می آید.این گردش خون از بطن چپ قلب و از طریق سرخرگ آئورت به تمام ارگان های بدن و برگشت آن به دهلیز راست قلب را گردش خون بزرگ می نامند.
عکس گویای همه چیز در مورد راز تپش قلب می باشد. قدر سلامتی خود را بدانیم.
منبع : دکتر محمد هادی کدیور در تاریخ: 1397/5/9

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!