نارسایی قلبی چیست؟

به معنی عدم توانایی قلب برای پمپاژ مقادیر کافی خون به داخل شریان ها می باشد.به دلایل مختلفی این نارسایی اتفاق می افتد . مثلا آترواسکلروز  کرونر و انفارکتوس میوکارد از علل شایع می باشند.
مشکلات دریچه ای ، بیماریهای مادرزادی خود عضله قلب، عوامل مختلفی که بار کارقلبی را در دراز مدت افزایش می دهند ، همه می توانند باعث اختلال در کار عضله قلب شوند.
نارسایی عضله قلب به دو دسته قلب راست و چپ تقسیم می شوند و معمولا ابتدا نارسایی قلب چپ و بعد نارسایی قلب راست اتفاق می افتد.

چه عواملی باعث نارسایی قلبی میشود؟

چند عامل باعث ایجاد نارسایی عضله قلب می شود:

۱) وضعیت های کاری غیر طبیعی قلب که می تواند به صورت هایپرتروفی( افزایش حجم بافت یا اندام )عضله قلب ظاهر شود و پس از هایپرتروفی عضله قلب، نارسایی عضله قلب ایجاد می شود.
۲) عملکرد غیر طبیعی عضله قلب :مثلا اگر بیمار دچار کاردیومیوپاتی( بیماری ماهیچه قلب) ، انفارکتوس(سکته قلبی) ، اختلال دریچه قلب و آنوریسم بطنی( به یک اتساع موضعی ساکی شکل در دیواره شریان،ورید یا قلب آنوریسم گفته می شود)  باشد، قدرت انقباضی قلب او کاهش می یابد.
۳) عوامل زمینه ای که بار کاری قلب را زیاد می کنند مثل کم خونی ،استرس طولانی مدت ، عفونت که همراه تب می باشد و متابولیسم سلولی را بالا برده و کار قلب زیاد می شود، پرکاری تیروئید که بیمار تاکیکارد(بیشتر شدن ضربان قلب به بیش از ۱۰۰ ضربه در دقیقه می گویند) می باشد، کمبود ویتامین B1،الکلیسم، حاملگی ، بیماری عروق ریه و هر عاملی که باعث افزایش فشار سیستم های عروقی ریه گردد باعث می شود که قلب راست برای فرستادن خون از بطن راست به پولمونری( دریچه ریوی ) بار بیشتری را تحمل کند.بنابراین این هیپرتروفی بطن راست و نارسایی بطن راست ایجاد خواهد شد.

به هر حال هر عاملی که موجب افزایش بار کاری قلب شود، هایپرتروفی عضله قلب را به دنبال داشته که نهایتا به نارسایی قلبی تبدیل می شود.این نارسایی ممکن است خفیف و یا خیلی شدید باشد.

درجات مختلف نارسایی قلبی

نارسایی قلب stage (درجه )های مختلفی دارد:

• -کلاس ۱: خفیف ترین stage است که بیمار در حالت استراحت و فعالیت روزانه مساله ندارد ولی در حالت فعالیت دچار تنگی نفس می شود مثلا کوه پیمائی.
  • -کلاس ۲: بیمار در حالت استراحت مشکلی ندارد ولی فعالیت فیزیکی روزانه باعث بروز علائم می شود.
  • -کلاس ۳ : در حالت استراحت مشکلی ندارد اما خیلی زود با شروع فعالیت روزانه علامت ایجاد می شود (تنگی نفس)
  • -کلاس ۴ : بیمار در حالت استراحت هم علائم نارسایی قلبی را دارد.
ادامه بحث که شامل مطالب تکمیلی و علائم بالینی است در قسمت دوم ارائه خواهد شد.(هدف جلوگیری ازایجاد احساس خستگی در مطالعه مباحث می باشد.)
منبع : دکتر محمد هادی کدیوردر تاریخ: 1397/5/9

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!