۱ ) یکی از تلخ ترین اتفاقاتی که ممکن است برای کسی در زندگی رخ دهد :

از دست دادن ناگهانی یکی از دوستان یا اعضای جوان خانواده بر اثر سکته قلبی است که هیچ گونه عارضه قلبی نداشته است. همه ما معمولا انتظار بروز سکته و حمله قلبی را در افراد میانسال و مسنی داریم که از مشکلات عروقی نیز رنج می برند .سکته قلبی در جوانان از آن رو بسیار خطرناک تر از میانسالان و نیز افراد بالای ۶۰ سال تلقی می شود که احتمال مرگ آنی به دنبال انسداد رگ ها و عروق قلبی در این دسته افراد بسیار زیاد است.باید توجه داشت که در افراد جوان ، عامل ژنتیک و سابقه فامیلی و ..اثر پررنگ تری در بروز بیماری و احتمالا سکته قلبی دارد!!! پس لطفا رعایت کنیم و
پیشگیری قبل از وقوع حادثه را به خاطر بسپاریم….

۲) همیشه سلامت درون خود را در اولویت بگذارید:

متاسفانه تلخی روزگار از آنجایی شروع می شود که خیلی چیزها مانند سلامتی را می شود خواست اما دیگر دیر می شود و زمان از دست رفته است ….
نتایج بررسی ها نشان می دهد ۷۰ % سکته های قلبی در افرادی رخ می دهد که نسبت به سلامتی خود بی توجه بوده اند؛ یعنی فراموش کرده اند جلوگیری از اضافه وزن ، کنترل فشار ، قند و چربی خون از ضرورت های پیشگیری از مشکلات و عوارض قلبی -عروقی است.اگر حتی جوان هستید باید بدانید معمولا سکته های قلبی در افراد جوان متاسفانه می تواند خطرناک تر از سکته های معمول قلبی باشد ، زیرا وسعت منطقه سکته و آسیب عضله قلبی معمولا در افراد جوان وسیع تر است ! از سوی دیگر خون رسانی قلبی در افراد جوان از طریق شبکه عروقی وسیع و عروق جانبی صورت نمی گیرد و در صورتی که رگ قلب به صورت ناگهانی بسته شود ، می تواند به بروز سکته قلبی وسیع منجر شود که در بیش از یک سوم موارد می تواند کشنده باشد.
مراقبت از خود و سلامت درونی بدن ، سن و سال نمی شناسد و حتما بیشتر از وقتی که صرف زیبایی ظاهر ، مراقبت از فضای خارجی بدن و اطرافیان می کنید ، برای سلامت درون خود هم صرف کنید ……چه بسا دیر شود و زیبا سازی ظاهر همراه با سهل انگاری ، بی فایده به حساب آید .از ریشه خود را بسازیم …..

۳)به متخصص قلب و عروقی مراجعه کنید که بتوانید به او اعتماد داشته باشید:

رد درمان در حیطه اختیارات پزشک است و پزشک حق دارد که بیمار جدید را که کار درمانش را شروع نکرده و یا سهل انگاری می کند و در مراقبت از خود ارزش قائل نمی شود ، به هر دلیل نپذیرد.این نکته قابل ذکر بود چرا که متاسفانه بسیاری از بیماران به توصیه های درمانی و ایمنی بی توجه هستند و همیشه شکایت دارند که چرا بهبودی آنها به کندی صورت می گیرد !
مواردی هستند که در مورد بیماری خود نگران هستید که کاملا منطقی به نظر می رسد ….ولی باید تاکید کرد که سعی کنید متخصصی را جهت درمان خود انتخاب کنید که به او و کادر درمانی او اعتماد دارید. اعتماد درست که بر واقعیت استوار باشد ایجاد یک ارتباط منطقی بین شما و پزشک تان را هر بار می تواند بیشتر کند و باعث می شود که همه درد و ناراحتی خود را به روشنی بیان نمایید که در بهبود شما کاملا موثر می باشد.شما باید به پزشک خود اعتماد کنید که بهترین شیوه درمان را توام با شایستگی درباره شما انجام می دهد مگر این که واقعا عکس آن بر شما ثابت شود.
باید بدانید که پزشک متخصص شما نه غیب گوست و نه فال بین ، بلکه از بیان درد شما و از یافته های خود به نتیجه خوب می رسد .به قول حافظ شیرین سخن:
“دردمندی که کند درد نهان پیش طبیب
درد او بی سببی قابل درمان نشود”
-برخی از بیماران از خود هیچ واکنشی نشان نمی دهند و می گویند من که دکتر نیستم و لذا از پزشک سئوالی نمی کنند و در نتیجه اعتماد متقابل سست می شود.در واقع در مورد بعضی از مسائل و گونه های مختلف بیماریها ، خود شما وارد و مطلعید مثلا شما می دانید کجای بدن شما درد می کند ، کی و چگونه ؟بیان این مسائل و اخذ پاسخ لازم به پرسش های گوناگون چه بسا به درمان شما کمک شایان بکند.هر پرسش و پاسخی واقعا گره گشا نیست ، ولی در بسیاری اوقات راهنمای خوبی است برای پزشک.وقتی شما به خود اعتماد داشته باشید و پرسش های لازم را مطرح نمایید بسیار سودمند خواهد بود.

۴) متخصصین هم انسان هستند:

برخی از بیماران درباره علائم بیماری خود شک دارند و یا خجول هستند. شاید این دلیل این امر این باشد که بیمار فکر می کند در برابر کسی قرار گرفته است که آگاه به تمام دانش های پزشکی است و در مقابل ، او هم فردی است بیمار و گاهی در بستر خوابیده و ناتوان. در چنین شرایطی ممکن است بیمار از شرح حال خود ، به علت عدم اعتماد به نفس ، عاجز بماند و نتواند آنچه را که وی را آزار می دهد ، بیان نماید. در حالی که خود بیمار بهتر از هر کس می داند که چه چیز او را آزار می دهد .
بنابراین هرگز از بیان کامل علائم و جزئیات بیماری خود ناراحت نباشید …این حق شما است که پاسخ پرسش های خود را به روشنی دریافت کنید و بدانید که چه باید بکنید.
به طور مثال درد سینه دارید و این درد یکباره آغاز شده است و شما به پزشک خود مراجعه می کنید و وی پس از معاینه می گوید مساله مهمی در کار نیست و این درد احتمالا در اثر کشش عضلانی است. اگر شما قانع نشدید می توانید پرسش های دیگری بکنید و علت لزوم رادیوگرافی و آزمایش های دیگر را بپرسید ..
ما نیز به عنوان متخصص درمانی شما می دانیم که داشتن رژیم غذایی درست ، نکشیدن سیگار ، ورزش و خوابیدن به مقدار کافی و داشتن بیماری تا چه حد مشکل است .شاید ما هم مانند شما با همین مشکلات درگیر باشیم ولی در راه درمان ثابت قدم و با اعتماد به نفس جلو می رویم ….

۵)در مورد عادت های رفتاری و غذایی نادرست خود صداقت داشته باشید:

ممکن است وسوسه شوید که در مورد سیگار کشیدن های تفریحی ، مصرف مواد مخدر چه سنتی و چه صنعتی ، خوردن چیزبرگرهای خوشمزه و رژیم غذایی خود و …..حقیقت را نگویید.
اما باید بدانید که مخفی کردن حقیقت تنها سلامتی خودتان را به خطر می اندازد .شیوه درمانی که متخصص قلب و عروق برای شما در نظر می گیرد تا حد زیادی به عادت های غذایی و رفتاری شما در زندگی روزمره وابسته است.اگر تصویر درست و کامل از این رفتارها به ما ارائه ندهید ، ممکن است نتوانیم بهترین و مناسب ترین روش های درمانی را برای شما تجویز کنیم.
خصوصا هر نوع درمان را که پیش از مراجعه به پزشک ، شخصا و یا به تجویز افراد فاقد صلاحیت انجام داده اید ، باید به اطلاع متخصص درمانی تان برسد.در غیر اینصورت به دارویی که پزشک بر حسب اطلاعات نادرست شما نوشته شده است ، اعتماد نخواهید کرد و ممکن است از مصرف آن خودداری نمایید .
بنابراین جز بیان کیفیت واقعی بیماری به پزشک متخصص ، چاره ای نیست.صادق بودن بیش از گفتن واقعیت ارزش دارد .چه کسی که صادق است ، بدون ترس و اضطراب و مشقت واقعیت را برای پزشک متخصص خود بیان می کند.

۶) پزشک متخصص شما برای درمان به اطلاعات کافی نیاز دارد:

اگر شما لهجه محلی دارید و زبان پزشک را خوب درک نمی کنید و یا برعکس ، در این صورت کسی را به همراه خود بیاورید که با زبان پزشک آشنا باشد. پزشک متخصص شما گاهی باید در مورد تاریخچه بیماری و سوابق پزشکی و ….پرسش های گوناگون داشته باشد تا بتواند برای تشخیص درد و درمان شما اقدام کند پس حتما به این نکته توجه داشته باشید.

۷)به هر چیزی که در اینترنت می خوانید اعتماد نکنید:

درمان های خانگی و ویتامین های فراوان کمکی به درمان بیماری شما نمی کند .حتی ممکن است آسیب بیشتری به شما برسانند و بیماری شما را وخیم تر کنند. بیماران اغلب تلاش می کنند از طریق درمان های خانگی و استفاده از ویتامین ها خود را مداوا کنند .اما این نوع از درمان ها تایید شده نیست و جایگزین مناسبی برای روش های درمانی علمی و تایید شده نمی باشند.
علاوه بر این برخی ویتامین ها با داروهای مداوای نارسایی قلبی تداخل دارد و درمان را برای ما و شما دشوارتر خواهد کرد و در برخی موارد نیز وضعیت بیمار را از قبل بغرنج تر می کند.
نکته مهم این است که مصرف گیاهان دارویی مشخصا در درمان قطعی بیماری ها کاربرد اثبات شده ای ندارد.و اینکه علاوه بر گیاهان دارویی برخی از ادویه ها و میوه ها نیز می توانند تاثیر داروهای شیمیایی و درمانی را کم اثر و یا باعث تغییر خواص درمانی آنها شوند.
مصرف گیاهان دارویی مانند : گیاه گل مینا ، زنجبیل ، سیر ، سنبل الطیب و میوه گریپ فروت ، همزمان با مصرف داروهای درمانی خصوصا در” فشار خون ، بیماریهای قلبی و عروقی ، روانپزشکی ، پیشگیری از بارداری “در اکثر موارد ممنوعیت دارد و بدون نظر متخصص خود هیچ توصیه خودسرانه را اجرا نکنید.

۸) از مصرف بی رویه نوشیدنی های انرژی زا خودداری کنید:

گرچه نوشیدنی های انرژی زا می توانند باعث احساس شادابی در شما شوند اما از آنجایی که این نوشیدنی ها حاوی مقادیر زیادی کافئین و مواد شیمیایی هستند ، ممکن است باعث تپش قلب و دیگر مشکلات قلبی شوند.
اگر می خواهید انرژی بیشتری در طول روز داشته باشید آن را از طریق خواب شبانه بیشتر ، ورزش های مفید ودر حد توان که توسط متخصص قلب و عروق توصیه شده است ، تامین کنید.

۹)قبل از توقف و یا کاهش در مقدار داروهای مصرفی خود با پزشک متخصص مشورت کنید:

عدم ثبات در مصرف داروهای تجویزی یکی از مشکلاتی است که بسیاری از بیماران با آن مواجهند و اهمیت مصرف به موقع و به مدت کافی داروها را درک نمی کنند . اگر داروهایی که برای شما تجویز شده است را به همان شکلی که پزشک متخصص توصیه کرده است مصرف نمی کنید حتما با ما حقیقت را به وضوح در میان بگذارید . در اغلب موارد متخصص قلب و عروق راه حلی برای این مشکل پیشنهاد خواهد کرد.

۱۰)رابطه بیماری های قلبی و عروقی با روابط جنسی:

وجود مشکلات در روابط جنسی ممکن است با نارسایی های قلبی و عروقی در ارتباط تنگاتنگی باشد پس حتما این مسائل را با ما ( متخصص قلب و عروق ) در میان بگذارید.
اگر در روابط جنسی خود با همسرتان دچار مشکل هستید حتما بیان کنید. چرا که متخصص قلب و عروق می تواند به سئوالات شما پاسخ مناسب دهد و داروهایی برای شما تجویز کند که با مصرف آنها بتوانید روابط جنسی بهتر و سالمتری داشته باشید.

۱۱) مهم است در آخر بدانید که ما با شرکت های تولید دارو هیج شراکتی نداریم …..

اگر متخصص قلب و عروق شما دارویی برایتان تجویز می کند حتما از آن استفاده کنید. هر دارویی که توصیه می شود ، محققان بسیار با دقت این داروها را بررسی و آزمایش کرده و مفید بودن آنها در درمان نارسایی قلبی به اثبات رسیده است. پس اگر دارویی برای شما تجویز می شود به این دلیل است که پزشک متخصص شما باور دارد آن دارو به شما احساس زندگی بهتر و طولانی تر خواهد داد .
پس به یاد داشته باشیم که هیچ تبانی با شرکت های تولید دارو برای فروش و درآمد بیشتر در کار نیست و درمان ، سلامتی ، اعتماد شما و خانواده دلبندتان حرف اول و آخر را برای ما می زند.
همین لحظه ، زندگیست پس یک نفس عمیق بکشید و گامهایتان را محکم و استوار بردارید و بهترین روزهای زندگی را به همراه سلامتی برای خود بسازید.
مراجعه به متخصص قلب و عروق در اولويت است و پس از رد مشكل قلبي ، مراجعه به متخصص گوارش در برنامه كار خود قرار دهيد .

قلب مهمترین عضو بدن است. قبل از اینکه دیر شود بررسی قلب و عروق خود را در اولویت قرار دهید.

منبع : دکتر محمد هادی کدیور در تاریخ: 1397/8/14