نزد متخصص قلب و عروق رفتن بر خلاف ظاهر ساده اش راه و روش خود را دارد .شاید با خودتان بگویید که یک دکتر رفتن این حرفها را ندارد !!!! اتفاقا این هم یکی از آن کارهایی است که هنوز خیلی ها از پس انجامش درست بر نمی آیند……!!!!
در اینجا لازم است نکاتی را یادآور شویم تا باعث شود از این به بعد دکتر متخصص قلب و عروق رفتنتان را راحت تر و بافایده تر کند…بعضی از نکات ممکن است بدیهی به نظر برسند و اکثرشان را همیشه فکر می کنیم که می دانیم ولی با حضور در مطب مطمئنا فراموش می کنیم !!!
بعضی ها فکر می کنند اگر می روند دکتر حتما باید معجزه شود یا دکتر چیزهای عجیب غریب بگوید.
در صورتی که ساده و سر راستش این است که پیش دکتر می روی ، دردت را دقیق باید بگویی و او حتما بر اساس بیان شما و معاینات بالینی و فیزیکی و …. درمانت می کند….
-نکات قابل توجه قبل از مراجعه به مطب:
▪سعی کنید قبل از مراجعه به متخصص قلب و عروق ، سئوالات خود را به همراه لیستی از اطلاعات مهم آماده کنید تا هم در وقت شما صرفه جویی شود و هم متخصص شما بتواند راحت تر به نتیجه تشخیصی لازم برسد.
به یاد داشته باشیم که مراجعه به هر نوع متخصص خصوصا قلب و عروق ، اضطراب آور نیست و بهتر است با آرامش کامل جلو برویم.تقریبا به جرات می توان گفت با اندکی رعایت ،توجه ، سرعت عمل ، دردی نیست که درمان نداشته باشد.
نسبت به سلامتی و فرایند درمان خود با دید مثبت بنگرید و بدانید که با رعایت تعدادی از نکات درمانی در هر مرحله از ویزیت ، ممکن است درمان شما به طور موفقیت آمیزی پیش رود.
شعار ما پیشگیری بر درمان نیست !!! بلکه هدف ما این می باشد که کمک کنیم قبل از آنکه دیر شود اقدامات لازم انجام شود.
مراجعه زود هنگام به پزشک باعث می شود که هم به داروی کمتری نیاز داشته باشید و هم طول دوره بیماری تان کوتاه تر شود .آن قدر صبر نکنید که غوره حلوا شود ، بعد به متخصص مراجعه کنید ، خیلی از بیماری ها خصوصا قلبی و عروقی خودشان خوب نمی شوند ، حتی اگر اینگونه فکر کنید!
▪از پرونده های پزشکی و آزمایشات اخیر خود کپی بگیرید (در صورت امکان) و یا حتما اصل آنها را با خود داشته باشید.
▪همراه داشتن برگه های اسکن قلبی ذخیره شده در CD ، بسیار مفید خواهد بود زیرا متخصص قلب و عروق با بررسی آنها ، می تواند گزارش پزشکی جامع تری را ارائه دهد.
▪مهم است که علائم خود را همراه با زمان ابتلا به آنها و نیز موارد تشدید کننده یا بهبود دهنده یادداشت نمایید.
▪عوامل خطر زا برای قلب خود (بر اساس تجربه ) را یادداشت کنید که با متخصص در میان بگذارید و در مورد آن اطلاعات به دست آورید.
▪در صورت داشتن سابقه خانوادگی در بیماری های قلبی ، حتما آن را در یادداشت های خود ذکر کنید چون مسئله بسیار مهم و جدی می باشد.
▪لیستی از داروهای مصرفی خود تهیه کنید . این لیست می تواند شامل داروهای تجویز شده ، بدون نسخه و نیز ویتامین ها ، مکمل هایی که مصرف می کنید باشد.
متخصص شما نمی داند و آگاهی غیبی ندارد که مثلا شما ممکن است به فلان دارو حساس باشید…
شاید به نظر شما مهم نباشد ولی مهم است ! حتی اگرقبلا دارو یا داروهای قلبی مصرف کرده اید ، اما با استفاده از آنها دچار آلرژی شده اید و یا نتیجه خوبی نگرفته اید حتما آن را یادداشت کنید و به پزشک متخصص قلب و عروق خود اطلاع دهید .تا بر آن اساس امروز متخصص آن را برای شما تجویز نکند ممکن است داروی جدیدتان با آن دارو در یک خانواده باشند و یا اصلا ربط آن ها به هم فقط حساسیت شمابه هر دو باشد و هیچ ربطی به هم نداشته باشد.(تاکید می شود حتی در مورد مکمل ها).

نکاتی که باید در روز قرار ملاقات با متخصص قلب و عروق بدانید:

-شاید بهتر باشد یک دفترچه یادداشت و خودکار همراه داشته باشید تا بتوانید توصیه های متخصص قلب و عروق خود را نوشته و هر گونه سئوالی که در حین ملاقات برایتان پیش می آید را یادداشت نمایید.
-بهتر است با همسر خود و یا یک فرد مورد اعتماد، به متخصص خود مراجعه کنید .چرا که در صورت فراموش کردن موردی ، آنها می توانند به شما یادآوری کنند. ممکن است همراه شما ، اطلاعات مفیدی را بر اساس شرایط مراقبتی شما مطرح نماید که بتواند به متخصص قلب و عروق کمک کند.
-اگر مشکل تان یکی نیست ، همه را با هم بگویید.. نه اینکه یکی را بگویید و وقتی دکتر شروع کرد به تجویز دارو ، یکی دیگر یادتان بیاید و باز چند دقیقه بعد یکی دیگر بگویید….و در برخی مواقع یکی دو تا را هم فاکتور بگیرید و اصلا نگویید!
اولا که شاید دردهایتان به هم مربوط باشد و علائم مختلف یک بیماری باشد و با شرح حال بهتر گفتن بتوانید به تشخیص پزشک کمک کنید. ثانیا شاید برای دو تا مشکل شما ، دارویی باشد که هر دو مشکل را با هم حل کند.
-در تجویز دخالت نکنید ! در صورت احتیاج به دارو ، برای شما تجویز می شود.
-اگر برای بار چندم است که نزد متخصص قلب و عروق می روید ، یا دلیل مراجعه شما تشخیص توسط یک پزشک دیگر است ، تمامی تجربیات خود را از آخرین جلسه ی ملاقات ( مانند اورژانسی بودن قرار ملاقات ، گرفتن نتیجه ی ضعیف از داروهای مصرفی و هرگونه موارد یا علائم نگران کننده ) را یادداشت نمایید و مختصر و مفید ارائه دهید.

آمادگی های بعد از قرار ملاقات:

-قبل از ترک مطب پزشک متخصص قلب و عروق خود ، زمان های قرار ملاقات های بعدی را جویا شوید. ازمنشی مطب خواهش کنید تاریخ مراجعه بعدی را به طور خوانا و منظم بالای کارت پزشک شما یادداشت نماید تا در ویزیت بعدی دچار سردرگمی نگردید.حتما بپرسید که در صورت داشتن سئوال ، با چه شماره هایی و در چه ساعات ، چه روزهایی و چگونه ارتباط برقرار کنید.
-مهم است بدانید که لزوما داروخانه ها ، نسخه پیچ های باسواد و با مهارت ندارند و حتما طبق توصیه پزشک خود عمل کنید .
-مراقبت از وضعیت سلامتی شما ، به همکاری متخصص قلب و عروق ، تیم پزشکی ، شخص شما و گروه آموزشی ایشان نیازمند است ….پس توصیه های ایمنی را جدی بگیرید .حتما داروها را تا آخر استفاده کنید .
-عکس ، سی تی اسکن ، ام آرآی ، آزمایش و هر اقدام تشخیصی دیگر را حتی الامکان در مراکز معتبر و مورد قبول متخصص خود انجام دهید که مجبور به تکرار آن ها نباشید.
حتی الامکان عکس سی تی و ام آر آی را با گزارش رادیولوژیست نزد متخصص خود ببرید.
-حتما داروها را تا آخر مصرف کنید .این جا صرفه جویی هنر نیست ! تازه اگر مثلا بنا به توصیه نسخه پیچ داروخانه ، اقوام و آشنایان و …. نصف دارو را بخورید و خودسرانه رفتار کنید ، درمان شما موثر نخواهد بود و شاید دچار مشکل شوید ، شاید باعث شود بیماری شما طولانی تر گردد . خوددرمانی ها نه تنها نتیجه ای ندارد بلکه درمان را برای متخصص شما هم سخت تر می کند .متخصص براساس شرایط کنونی شما دارو تجویز کرده است.
-در صورت داشتن سئوال جدید ، موثر نبودن درمان یا مواجه شدن با عوارض جانبی حتما با تیم پزشکی آموزشی متخصص قلب و عروق خود مشورت نمایید ، شاید نیاز باشد که مجدد ویزیت شوید و یا دارو تغییر یابد.
به یاد داشته باشیم که همه افراد نسبت به یک درمان خاص واکنش یکسانی ندارند و برخی مواقع ، برنامه درمانی باید مطابق با وضعیت اختصاصی هر فرد تنظیم شود تا نتیجه بخش باشد.
مراجعه به متخصص قلب و عروق در اولويت است و پس از رد مشكل قلبي ، مراجعه به متخصص گوارش در برنامه كار خود قرار دهيد .

قلب مهمترین عضو بدن است. قبل از اینکه دیر شود بررسی قلب و عروق خود را در اولویت قرار دهید.

منبع : دکتر محمد هادی کدیور در تاریخ: 1397/8/14

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *