1- علائم مربوط به کاهش برون ده قلب

  • اختلال ریتم و ریت قلبی

افزایش ضربان قلب (تپش قلب ) داریم این علامت به این دلیل است که قلب برای جبران کاهش ظرفیت پمپاژ سخت کار می کند (به دلیل افزایش فعالیت سمپاتیک) .

  • اختلال پره لود(پره لود به میزان کشیدگی فیبرهای عضلانی قلب در پایان دیاستول گفته می شود که به دنبال آن انقباض قویتر و حجم ضربه ای بیشتر است)

اتساع ورید ژگولار، ادم ، افزایش وزن ، افزایش یا کاهش فشار ورید مرکزی یا CVP ، مورمورها و ….

  • اختلال افترلود

(افترلود یعنی میزان مقاومت در تخلیه خون ازبطن ها ) تنگی نفس ، سردی پوست ، تغییر رنگ پوست و غشاهای مخاطی ، طولانی شدن پرشدگی مویرگی ، کاهش نبض های محیطی ، تغییرات فشارخون ، افزایش یا کاهش مقاومت عروق سیستمیک (SVR) ، افزایش یا کاهش مقاومت عروق ریوی (PVR)، الیگوری یا کم ادراری .

  • اختلال قدرت انقباضی

 کراکل( یکی از صداهای غیر طبیعی ریوی در سمع ریه) ، سرفه ، کاهش شاخص قلبی ، کاهش کسر تخلیه ای و …..

  • رفتاری/عاطفی

بی قراری .

2- علائم شکمی

  • بی اشتهایی ، تهوع ، احساس پری شکم (زیرا سیستم گوارشی خون کمتری دریافت می کند درنتیجه سیستم هضم و گوارش دچار مشکل می شود).
  • درد RUQ

در قسمت راست و بالای شکم کبد ،کیسه صفرا و قسمتی از روده بزرگ قرار دارد و دردهای مربوط به سنگ کیسه صفرا و یا عفونت آن ( کوله سیستیت) و کیست کلدوک( یک ناهنجاری مادرزادی مجاری صفراوی) و بیماری های کبدی معمولا در این قسمت احساس می شود و گاهی به سمت راست شانه نیز انتشار می یابد.خون رسانی کم سیستم گوارشی می تواند این درد را تولید کند.

3- علائم مغزی

  • گیجی و تغییر در سطح هوشیاری

اختلالات خواب و خلق. هنگامی که قلب به اندازه کافی نمی تواند خون را به اعضای مختلف پمپاژ کند ، بدن با جابجایی خون از اندام های حیاتی دیگر مانند عضلات و قلب مواجه می شود.این روند باعث احساس خستگی، سرگیجه می شود. احساس ضعف و خستگی حتی در هنگام انجام امور روزمره نیز وجود دارد.همچنین تغییر سطوح خاص در خون مانند سدیم می تواند باعث ایجاد سردرگمی در فرد شود.

علائم نارسایی قلبی

4- شب ادراری

شایع است . مایع جمع شده در بافتهای انتهایی، شب در وضعیت خوابیده به سیستم گردش خون بازگشته و از کلیه ها دفع می شود.بیماران بایستی در پاسخ خود به درمان با داروهای ادرار آور (دیورتیکها) مطلع و آگاه باشند.

5- تنگ شدن کفش ها

جمع شدن مایعات اضافی در بافت های بدن بخصوص پاها که تحت عنوان ادم شناخته می شود ،یکی از دلایل ابتلا به نارسایی احتقانی قلب است.افراد در این هنگام ممکن است متوجه شوند که کفش هایشان تنگ شده است .بعلاوه در این بیماران ، کلیه ها کمتر قادر به دفع آب و سدیم هستند و این به حفظ مایعات در بافت ها کمک می کند.

6- افزایش ناگهانی وزن

افزایش ناگهانی وزن به میزان ۵ درصد یا یک کیلوگرم در روز برای ۳ روز پیاپی یکی از علائم ابتلا به نارسایی احتقانی قلب است.

منبع : دکتر محمد هادی کدیور در تاریخ: 1397/5/27

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!