علامت درد قلب خطرناک که باید جدی گرفته شوند

درد قلب می تواند به دلیل وجود برخی بیماری ها رخ دهد. بعضی از این درد قلب ها شرایط کاملاً جدی هستند در حالی که سایر موارد ممکن است نگران کننده نباشند. در مواقعی این درد قلب خطرناک است که نشان دهنده گرفتن رگ قلب و حمله قلبی است؛ که یک وضعیت اورژانسی محسوب می شود و به دلیل نرسیدن خون و اکسیژن کافی برای عملکرد صحیح به قلب بوجود می آید.

با این حال احساس درد در این ناحیه همچنین می تواند ناشی از بیماری مربوط به ریه ها، معده یا ماهیچه ها نیز باشد. مراجعه زودهنگام به بخش مراقبت های اورژانس برای حفظ سلامتی قلب بسیار مهم است. به ویژه اگر ناگهانی و شدید و همراه با تنگی نفس، سرگیجه های خطرناک یا هر دو رخ دهد.

تیز یا مبهم بودن احساس درد و نارحتی در قلب

دکتر آرزو خسروی متخصص قلب و عروق در این باره معتقدند : شدت درد نکته کلیدی در تشخیص بیماری قلبی است. در فیلم ها قربانیان سکته قلبی اغلب قبل از آنکه از حال بروند قفسه سینه خود را می گیرند و از درد می نالند. اما وجود درد شدید در سکته قلبی معمول نیست. درد سکته قلبی، به طور کلی، به عنوان یک احساس فشار بی وقفه توصیف می شود؛ به طوری که انگار یک فیل بر روی سینه فرد نشسته است.

درد شدید و تیر کشیدن که مدت کوتاهی ادامه یابد – مانند شوک الکتریکی – به احتمال زیاد از یک مشکل استخوانی یا عصبی مانند ترک خوردگی دنده یا کشیدگی عضله ناشی می شود.

این نوع درد در ناحیه قلب ممکن است واقعاً خطرناک تر و آزاردهنده تر از حمله قلبی باشد، اما خیلی سریع از بین می رود. درد قفسه سینه که در اثر حمله قلبی ایجاد شود می تواند ۳۰ دقیقه یا بیشتر طول بکشد.

رسیدن خون تنها به بخشی از عضله قلب و عدم خونرسانی به سایر نقاط نشانه‌ای از بیماری عروق کرونری است. این بیماری منجر به درد قفسه سینه، حمله قلبی و سایر مشکلات قلبی می شود.
اسکن هسته ای قلب روشی دقیق و ایمن و غیر تهاجمی است که جریان خون به قلب را مورد بررسی می دهد، تا در صورت تنگ شدن رگ های‌ کرونر قلب با درمان به موقع از پیشرفت بیماری و خطرات بعدی جلوگیری شود.

آیا با تغییر حالت بدن درد در این ناحیه بهبود می یابد؟

آیا با تغییر وضعیت بدن، درد کم می شود یا از بین می رود؟ به عنوان مثال اگر خم شوید یا در رختخواب بنشینید احساس بهتری دارید؟ در این صورت درد قفسه سینه احتمالاً از یک مشکل ریوی مانند ذات الریه یا آسم ناشی می شود.

اگر دچار حمله قلبی شده باشید، نمی توانید حالتی را پیدا کنید که باعث از بین رفتن درد قلب خطرناک شما شود. افرادی که به حمله قلبی مبتلا می شوند ناراحتی ناشی از آن را بی وقفه توصیف می کنند.

آیا خود درمانی باعث بهتر شدن درد می شود؟

اگر با مصرف آنتی اسید یا کشیدن نفس های عمیق دردتان بهبود می یابد. بعید است که این ناراحتی مربوط به قلب باشد.

آیا ورزش کمک کننده درد قلبی است؟

درد آنژین با ورزش کردن بدتر می شود. اگر ورزش باعث از بین رفتن درد گردد، علت آن حمله قلبی نیست.

احساس فشار، درد یا مچاله شدن در مرکز قفسه سینه یکی از علائم کلاسیک حمله قلبی است. معمولا این درد به فک گردن  پشت یا بازو کشیده می شود. اما حتی اگر به خارج از قفسه سینه گسترش یابد. باز هم به آن درد قفسه سینه، یا آنژین صدری گفته می شود. افراد ممکن است به دلایلی غیر از حمله قلبی، این درد را تجربه کنند.

درد قفسه سینه

درد گردن و قلب

چند دلیل احتمالی برای ابتلا به  درد خطرناک در قلب و گردن وجود دارد. ناراحتی موجود در قفسه سینه یا گردن ممکن است در نتیجه یک بیماری زمینه ای در یکی از این دو ناحیه، یا بازتاب درد از جای دیگری از بدن ایجاد شده باشد.

درد در قفسه سینه و گردن ممکن است ناشی از هر یک از شرایط زیر باشد:

  • آنژین 
  • سوزش سردل
  • پریکاردیت
  • عفونت قفسه سینه
  • اختلالات مری

علت درد یک نقطه از قلب

شاید بدانید که درد سمت چپ قفسه سینه میتواند نشانه ای از مشکلات جدی قلبی، مانند حمله قلبی یا سایر بیماری های مرتبط باشد. در مورد درد در سمت راست قلب معمولاً صحبت نمی شود. اما هنوز هم می تواند بیانگر انواع مشکلات باشد. وجود درد در سمت راست قفسه سینه می تواند ناشی از آسیب مستقیم یا التهاب برخی ساختارها یا درد ارجاعی باشد. درد ارجاعی، زمانی بوجود می آید که درد از قسمت دیگری از بدن نشات بگیرد.

چه زمانی باید به دنبال مراقبت های اورژانسی باشید.

مراجعه زودهنگام به بخش مراقبت های اورژانس برای این مورد بسیار مهم است. به ویژه اگر ناگهانی و شدید و همراه با تنگی نفس، سرگیجه یا هر دو رخ دهد.

اما اگر علائم زیر را دارید، باید سریعاً به اورژانس مراجعه نمایید.

  • درد شدید مبهم و ناگهانی در قفسه سینه
  • احساس فشار، مچاله شدن یا پر بودن در قفسه سینه
  • درد شدید در بازوها، کمر، گردن، فک یا معده
  • عرق سرد
  • احساس ضعف، سرگیجه یا تهوع
  • مشکل در تنفس
درد قفسه سینه

هر یک از این علائم می تواند ناشی از یک بیماری جدی یا تهدید کننده حیات باشد. 

بنابراین باید در اسرع وقت به اورژانس مراجعه کنید.

آیا می دانید علائم سکته قلبی خفیف در زنان چیست؟

اگر درد ثابتی در قفسه سینه  دارید، باید برای بررسی های بیشتر به پزشک مراجعه کنید. درد هایی که به دلیل بیماری قلبی ایجاد نمی شوند هم می تواند نشانه ای جدی و هشدار دهنده برای سایر مشکلات در آئورت (رگ خونی بزرگی که از قلب خارج می شود) ریه ها یا اندام های گوارشی باشد.

اگر این درد به مدت سه دقیقه یا بیشتر طول بکشد یا به سرعت بدتر شود. به ویژه اگر با احساس تنگی نفس، سبکی سر، تهوع، خستگی شدید، یا عرق سرد همراه باشد. احتمال حمله قلبی یا قرار گرفتن در معرض آن وجود دارد. مراجعه فورا به اورژانس ممکن است زندگی فرد را نجات دهد.