مشکلات ریتم قلب در جوانان

بروز مشکلات قلبی اغلب با افزایش سن ارتباط دارد. خطر ابتلا به انواع مختلف مشکلات قلبی عروقی، از جمله فیبریلاسیون دهلیزی ، با نزدیک شدن به میانسالی، بالاتر می رود. اما با اینکه فیبریلاسیون دهلیزی یا خطر A-fib با افزایش سن افزایش می یابد، یک بیماری قلبی است که می تواند در هر مرحله از زندگی و حتی در سنین جوانی رخ دهد.

اگرچه A-fib غالبا در افراد بالای ۶۰ سال اتفاق می افتد، تعداد جوانان، حتی نوجوانان و افراد ۲۰ و اندی ساله ای که از بیماری قلبی رنج می برند، رو به افزایش است. تشخیص این روند، به کمک ابزارهای تشخیصی بهتر و با آگاهی بیشتر، می تواند مفید باشد. اما فارغ از علت ایجاد ضربان قلب بالا در نوجوانان، شناخت واقعیت ها و چالش های مربوط به تشخیص A-Fib در بزرگسالان مهم است.

علت ضربان قلب بالا در نوجوانان

فرسودگی قلب در طول سالیان افزایش می یابد، که می تواند منجر به بروز بیماری عروق کرونر، فشار خون بالا و حملات قلبی، که برخی از شایع ترین عوامل بروز A-fib هستند، شود. با این حال، اغلب تشخیص های A-fib در جوانی، دلایل مختلفی، مانند نقص مادرزادی، عادات ناسالم و سایر بیماری های زمینه ای دارد.

کشف علت اصلی ضربان بالا در نو جوانان، دشوار است. اما برخی از علل متداول آن شامل موارد زیر می باشد:

1. استرس
  2. استرس، علت اصلی بسیاری از بیماری هاست و کارشناسان معتقدند که می تواند تأثیر مستقیم و شدیدی روی ضربان بالا در نو جوانان بگذارد. البته، استرس در مراحل مختلف زندگی، به دلایل متفاوتی ایجاد می گردد و برای جوانان، مسائلی مثل  تحصیل، پویایی اجتماعی و برنامه ریزی های آینده می تواند سبب بروز حجم زیادی از استرس باشد.

چگونه استرس منجر به ایجاد A-fib یا تپش قلب در جوانان می شود؟

علت تپش قلب در جوانان و A-fib منفرد

وقتی فیبریلاسیون دهلیزی، قبل از ۶۰ سالگی و بدون وجود هیچ گونه بیماری مرتبط ایجاد شود. به عنوان A-fib منفرد شناخته می شود. در برخی موارد، A-fib منفرد با اختلال تیروئیدی، عفونت های ویروسی، استفاده از محرک یا سابقه خانوادگی همراه است. با این حال، در بسیاری از موارد دیگر، به سادگی هیچ توضیح روشنی برای ایجاد A-fib منفرد زودرس وجود ندارد.

چرا جوانان دچار فیبریلاسیون دهلیزی یا ضربان قلب بالا می شوند؟

پزشک متخصص قلب و عروق ممکن است ابتدا بخواهد عواملی مانند ورزش سنگین و آپنه در هنگام خواب را رد کند. گاهی اوقات در معاینات اولیه، این موارد فراموش می شوند. اما حتی با پیشرفت تکنولوژی تشخیصی، دانسته های ما در مورد علت وقوع A-fib منفرد بسیار اندک است. خوشبختانه برای برخی افراد، یک دوره مصرف دارو می تواند علائم این بیماری را از بین ببرد. اما در برخی دیگر، علائم ممکن است گاهی اوقات به طور دائمی برگردند.

درمان تپش قلب جوانی یا A-fib

استفاده از داروهای کنترل کننده ضربان قلب: معمول ترین راه درمان A-fib  است. که با هدف کاهش ضربان قلب به ۶۰ تا ۸۰ ضربه در دقیقه در حالت استراحت و همچنین تنظیم جریان الکتریکی قلب در نظر گرفته می شود.

کنترل ریتم قلب : این درمان که گاهی به عنوان کاردیوورسیون قلبی شناخته می‌شود. با هدف برگرداندن قلب به حالت ضربان طبیعی صورت می‌گیرد.

داروهای رقیق کننده خون یا ضد انعقادها‌ : پزشک این داروها را به منظور جلوگیری از لخته شدن خون تجویز می کند.که خود باعث کاهش احتمال سکته مغزی می‌شود.

• کاردیوورژن الکتریکی: در این روش درمانی از یک جریان الکتریکی برای برگرداندن ضربان طبیعی قلب استفاده می‌کند. این درمان همان هدف داروهای کنترل ریتم قلبی را دنبال می‌کند. معمولاً برای افرادی استفاده می‌شود که A-fib  حمله‌ای را به مدت بیش از دو روز متوالی تجربه کرده‌اند.