-شاید یکی از نگرانی های بیشتر افراد این باشد که چه زمانی باید به متخصص قلب و عروق مراجعه کنند
و آیا اصلا نیازی می باشد یا خیر؟
-علائم چقدر باید شدید باشد تا متوجه شویم که آیا به متخصص قلب و عروق نیاز داریم و یا خیر؟
-از کجا متوجه شویم که یکی از عزیزان ما در معرض خطر است و به متخصص قلب و عروق نیاز دارد؟
در اینجا ما نیاز را بر آن دیدیم که برخی مشکلات را با مختصری توضیحات تکمیلی بیان کنیم تا بدانید چگونه و چطور باید تصمیم گیری کنید؟!!!

۱)قلب درد :

این یک نشانه واضح است .دردی که حین فعالیت فیزیکی ایجاد شود و با استراحت کاهش یابد و ممکن است به فک تحتانی یا بالای شکم نیز انتشار یابد.ممکن است بعد از غذا خوردن ، در هوای سرد و یا حین استرس های جسمی و روحی ایجاد و یا تشدید شود.
حتما توجه کنیم که درد قلبی پس از استراحت بهتر و یا برطرف می شود و این نکته گاهی باعث نادیده گرفتن درد و عدم پیگیری و درمان به موقع می شود.
درد قلب همیشه هم به علت خستگی و فشار کار روزانه نیست و شاید آلارمی باشد از طرف بدن شما که نشان از وجود یک مشکل می دهد …..
پس زبان بدنتان را جدی بگیرید.!
۲) در صورتی که در اقوام و خویشاوندان نزدیک خود بیماریهای فشارخون و یا کلسترول بالا وجود دارد، پیشنهاد می شود که به متخصص قلب و عروق مراجعه کنید.

۳) سابقه خانوادگی:

در صورتی که در خانواده شما افراد زیادی مبتلا به عارضه های قلبی و عروقی هستند ، علاوه بر مراجعه مکرر به متخصص قلب و عروق باید همیشه تحت مراقبت های اولیه پزشکی باشید.

۴) دخانیات:

اگر دخانیات مصرف می کنید یا مصرف می کردید بدانید که خطر ابتلا به سکته قلبی برای شما ۵ برابر و برای اطرافیان شما ۲ برابر بیشتر از افراد عادی می باشد و تحقیقات اخیر نشان داد که افراد سیگاری فعلی در زمان بروز حمله قلبی ، یک دهه جوان تر از افراد غیر سیگاری یا با سابقه سیگاری بودند.

۵) دیابت:

اگر دیابت دارید باید بدانید که شاید سکته خاموش در انتظار شما باشد.چرا که قلب یک فرد دیابتیک ، یک قلب آسیب پذیر و در واقع یک کاسه ترک خورده است که متاسفانه هر لحظه ممکن است بشکند.
هنوز هم شایع ترین علت مرگ و میر در بیماران مبتلا به دیابت ، سکته های قلبی است .باید بدانیم تصلب شرایین از عوارض اصلی دیابت می باشد. سکته های قلبی به نوبه خود دیابت را تشدید می کند و توجه داشته باشید که سکته قلبی ( انفارکتوس) در مریض های مبتلا به دیابت از نوع ساکت (بدون درد ) می باشد که می تواند به سرعت به نارسایی قلبی (بطن چپ) منجر شود و بدون اینکه بیمار دردی را احساس کند ممکن است بمیرد .
متاسفانه دیده می شود که اطرافیان این نوع بیماران تصور می کنند قلب او سالم بوده و به علت دیگری فوت کرده است !!!

۶)مشکلات بارداری:

پره اکلامپسی (فشارخون بالای ۱۴۰/۹۰ MmHg در مادران باردار) که معمولا یکی از فاکتورهای خطر پنهان برای ابتلا به بیماری های قلبی است .
خانم ها در دو دوره زمانی با بیشترین امکان ابتلا به بیماریهای قلبی روبرو هستند.یکی در دوره بارداری و دیگری در زمان بعد از یائسگی . در همین مقاطع زمانی در صورت بروز نشانه هایی که قید می شود حتما باید زیر نظر متخصص قلب و عروق باشند.

۷)شروع یک برنامه ورزشی جدید:

بهتر است با توجه به اینکه در این دوره ، متاسفانه خطر حمله قلبی در جوانان شایع شده ، در صورت داشتن عوامل زمینه ای که ذکر شده (فشارخون ، دردقفسه سینه ، درد قلب ، دیابت و ……) و نیز اگر بالای ۴۰ سال سن دارید و شاید هیچ گونه از علائم ذکر شده را ندارید و می خواهید یک برنامه ورزشی جدید شروع کنید ، قبل از هر چیز به متخصص قلب و عروق مراجعه کنید. ممکن است فعالیت شما زیاد شود و خطر را در کمین داشته باشید….پس باید به متخصص قلب و عروق مراجعه کنید و وضعیت قلب خود را بررسی کنید و در ضمن پیشنهاد ورزشهای مناسب و سطح فعالیت مجاز را توسط متخصص قلب و عروق خود دریافت کنید.

۸) بیماری لثه:

متاسفانه باید گفت درصد بالایی از بیمارانی که دچار ورم لثه هستند ، اغلب بیماری قلبی دارند!!! ممکن است باورش سخت باشد اما وقتی که بدن دچار التهاب است بیماری های لثه بروز می کنند ..
و در آخر اگر هریک از علائم زیر را دارید حتما باید نزد متخصص قلب و عروق بروید و از قلب خود مراقبت کنید .این علائم می تواند شامل :
-فشار ، انقباض ، ناراحتی یا درد شدید در قفسه سینه.
-درد و ناراحتی که به شانه ها ، گردن ، بازوها و فک کشیده شود.
-درد قفسه سینه که شدیدتر شود.
-درد قفسه سینه که با استراحت از بین نرود.
-دردقفسه سینه که با علائمی از قبیل عرق سرد ، پوست سرد و مرطوب و یا رنگ پریدگی همراه باشد.
-تنفس سخت و نفس های کوتاه.
-حالت تهوع و یا استفراغ.
-ضعف و خستگی بی دلیل .
-نبض سریع یا نامنظم.
-درد فک ، گردن ، بالای کمر و یا قفسه سینه .
-گرفتگی و خش دار شدن صدا به دلیل فشار روی تارهای صوتی .
– مشکل در بلع .
– ضربان قلب شدید .
-اضطراب .
-فشارخون پایین.
مراجعه به متخصص قلب و عروق در اولويت است و پس از رد مشكل قلبي ، مراجعه به متخصص گوارش در برنامه كار خود قرار دهيد .

قلب مهمترین عضو بدن است. قبل از اینکه دیر شود بررسی قلب و عروق خود را در اولویت قرار دهید.